Sławomir Cichor: Lubię repertuar stawiający przed wykonawcą znaczne wymagania

Kwestionariusz portalu brasserwis.pl wypełnił Sławomir Cichor, pierwszy trębacz Filharmonii Łódzkiej i wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi.

W jakim wieku rozpocząłeś grę na trąbce?

9 lat

Kto był Twoim nauczycielem?

Moim najważniejszym nauczycielem był Igor Cecocho

Gdzie się kształciłeś? Podaj proszę szkoły do jakich uczęszczałeś.

Akademia Muzyczna we Wrocławiu, PLM w Katowicach, PSM I i II st. w Zabrzu, PSM I i II st. w Lesznie, PSM I st. w Rudzie Śląskiej

Jaka jest metodologia Twojej pracy? (w trakcie całego procesu: od rozgrzewki do końca ćwiczenia)

Przy rozgrzewce zwracam uwagę na danie aparatowi wykonawczemu czasu na „wskoczenie na właściwe tory”. Zaczynam  od kilku ćwiczeń oddechowych, potem gram na ustniku proste sekwencje stopniowo rozszerzając skalę. Na tym etapie kontroluję, czy dźwięk na ustniku odpowiada temu na trąbce i zwracam uwagę na intonację. Następnie gram gamy na ustniku legato przez dwie oktawy, staram się unikać progów i niepotrzebnych napięć. Po kilku minutach powtarzam ćwiczenia na trąbce, rozszerzając je o Bendig oraz elementy ze szkół Stampa, Schlossberga, Arbana i Thibaut. Następnie ćwiczę gamy, interwały i pasaże w różnych artykulacjach, przedęcia, tryle wargowe. Po skończeniu ćwiczeń technicznych robię krótką przerwę i rozpoczynam pracę nad repertuarem. Używam metronomu i staram się, aby wszystkie dźwięki były dokładnie na swoim miejscu. Na koniec  stosuje ćwiczenia rozluźniające. W miarę możliwości ćwiczę dwa razy dziennie.

Jaki jest Twoim zdaniem najważniejszy aspekt techniki wykonawczej na trąbce?

W mojej filozofii najważniejsze są liniowość gry i naśladowanie śpiewu ( nie operowego )

Staram się zawsze pamiętać, że nuty są tylko graficznym zapisem muzyki, i ich obraz nie dopowiada wcale technice gry.

Jaka szkoła gry na trąbce jest Tobie najbliższa?

Stosuję swoistą hybrydę Schlossberga, Stampa, Thibaut i Arbana. Staram się czerpać z różnych szkół.

Jaki jest Twoim zdaniem poziom gry na trąbce w Polsce?

Poziom gry na trąbce w Polsce jest zróżnicowany. Wiele osób gra naprawdę wspaniale, zdarzają się jednak osoby, które mają duże problemy warsztatowe.

Jak oceniasz generalnie system edukacji muzycznej w Polsce?

System edukacji w Polsce ma swoje wady, jednak generalnie uważam, że jest całkiem skuteczny. Bardzo dużo zależy od konkretnych osób prowadzących zajęcia.

Jak oceniasz poziom nauczania gry na trąbce w Polsce?

Podobnie, jak poziom gry jest zróżnicowany.

Jaki jest Twój ulubiony typ repertuaru na trąbkę?

Lubię repertuar stawiający przed wykonawcą znaczne wymagania, a zarazem dający mu sporą dowolność w interpretacji.

Jaki jest Twój ulubiony utwór na trąbkę?

Mam wiele.

Na jakiej marce trąbki grasz i dlaczego?

Używam instrumentów marki Yamaha ( seria Artist i Xeno )

Wybrałem je ze względu na walory brzmieniowe, precyzję wykonania i komfort gry.

Masz jakiś pomysł aby poprawić BRASSerwis i uczynić go bardziej użyteczny trębaczom?

Może więcej publikacji polskich trębaczy?

Więcej na temat: kwestionariusz, sławomir cichor, Trąbka

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?