Jakub Waszczeniuk: Najważniejsza jest świadomość.

Kwestionariusz portalu brasserwis.pl wypełnił Jakub Waszczeniuk, pierwszy trębacz orkiestry Sinfonia Varsovia i wykładowca uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W jakim wieku rozpocząłeś grę na trąbce?

W 6 klasie podstawówki czyli 12-stu lat.

Kto był Twoim nauczycielem? 

Przez trzy pierwsze lata uczył mnie ś.p. kapelmistrz Edward Miłoszewski. Później zdałem do szkoły muzycznej w Gorzowie gdzie uczył mnie Włodzimierz Kozłowski.

Gdzie się kształciłeś? Podaj szkoły do jakich uczęszczałeś

Państwowa Szkoła Muzyczna im. Tadeusza Szeligowskiego w Gorzowie Wlkp, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Akademia Muzyczna G.K. Bacewiczów w Łodzi (studia doktoranckie)

Jaka jest metodologia Twojej pracy? (W trakcie całego procesu: od rozgrzewki do końca ćwiczenia) 

Bardzo różna w zależności od repertuaru który mam wykonywać w najbliższym czasie. Ćwiczę inne rzeczy i na inne aspekty zwracam uwagę kiedy mam grać solo z orkiestrą lub fortepianem, inne kiedy gram w orkiestrze a jeszcze inne kiedy mam grać lead. Czasami jednak zdarza się tak, że projekty stylistycznie różne są blisko siebie, wtedy jest najtrudniej, ale lubię wyzwania.

Jaki jest Twoim zdaniem najważniejszy aspekt techniki wykonawczej na trąbce?

Stawiam na dźwięk i intonację przede wszystkim, ale i tak najważniejsza jest świadomość.

Jaka szkoła gry na trąbce jest Tobie najbliższa?

Nie mam najbliższej, gdyż korzystałem z różnych. W swoim życiu zapoznałem się z wiedzą wielu znakomitych trębaczy z całego świata (co nadal kontynuuję) dzięki czemu od każdego wziąłem pasującą mi cząstkę i zbudowałem własną metodykę gry.

Jaki jest Twoim zdaniem poziom gry na trąbce w Polsce?

Bardzo zróżnicowany.

Jak oceniasz generalnie system edukacji muzycznej w Polsce?

Za dużo biurokracji.

Jak oceniasz poziom nauczania gry na trąbce w Polsce?

Bardzo różny. Uważam że w najniższych szczeblach powinni uczyć najlepsi pedagodzy, co nadal jest u nas rzadkością. Gdyby zawód nauczyciela był bardziej poważany i honorowany (np.jak w zachodnich krajach) pewnie wyglądałoby to inaczej.

Jakie aspekty w nauczaniu gry na trąbce powinniśmy skopiować ze szkół w innych krajach?

Przede wszystkim w większym stopniu granie w ansamblach i zespołach. Mniejszy nacisk na granie z pamięci. Studia orkiestrowe i transpozycja na poziomie szkoły średniej.

Co Twoim zdaniem można by zrobić aby popularyzować w Polsce trąbkę i napisaną na ten instrument literaturę?

Bardziej reklamować kursy mistrzowskie a także promować szeroko rozumianą sztukę wyższą.

Jaki jest Twój ulubiony typ repertuaru na trąbkę?

muzyka XX wieku oraz kameralistyka.

Jaki jest Twój ulubiony utwór na trąbkę?

A. Desenclos- Incantation Threne et Danse

Na jakiej marce trąbki grasz i dlaczego?

„B” Bach 43B „Mariachi” ze względu na typowe dla Bacha brzmienie z bzzzykiem, lekkość w graniu i mój temperament (haha), C Yamaha artist Chicago I gen, ze względu na wygodę grania, znakomitą intonację i niezłe brzmienie.

Masz jakiś pomysł aby poprawić BRASSerwis i uczynić go bardziej użyteczny trębaczom?

Serwis jest ok

Więcej na temat: Jakub Waszczeniuk, kwestionariusz, Trąbka

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?