W dniach 7 i 8 maja w Akademii Muzycznej w Krakowie odbył się zorganizowany przez Katedrę Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu kurs mistrzowski dla waltornistów i zespołów dętych blaszanych a także referat na temat ustników, które prowadził Prof. Will Sanders (Niemcy).
Kurs podzielony został na bloki tematyczne. Pierwszy dzień zajęć (od godz. 10 do 20) rozpoczął się od dwugodzinnego wspólnego rozgrywania i codziennych ćwiczeń, w czasie których profesor omawiał różne aspekty prawidłowego rozwoju warsztatu wykonawczego. Następnym punktem kursu były lekcje indywidualne. W ich trakcie Will Sanders położył akcent przede wszystkim na stronę artystyczną: kulturę gry, stylistykę zależną od epoki, dokładność odczytywania wszelkich znaków zapisanych w materiale nutowym. Oczywiście podawał też ćwiczenia pomagające w osiąganiu wyższego poziomu wykonania prezentowanej kompozycji, pokonywania problematycznych fragmentów utworu jak również zwracał uwagę na indywidualne niedomagania, których poprawa powinna być dla danego waltornisty priorytetem. Wieczorna sesja kursu poświęcona została grze studiów orkiestrowych. Profesor omawiał główne kryteria oceny podczas przesłuchań i detale „czyniące różnicę”.
Podczas drugiego dnia kursu kontynuowane było wspólne rozgrywanie oraz omawianie kolejnych codziennych ćwiczeń oddechowych i technicznych. Zaproszony gość zwracał uwagę przede wszystkim na prawidłowe nawyki i systematyczne budowanie umiejętności wykonawczych, które powinny być rzetelną bazą profesjonalnego waltornisty. Lekcje indywidualne obfitowały w informacje o organizacji efektywnej pracy nad utworami, wiadomości o historii danej kompozycji, odniesieniach do innych utworów a także rozwiązywanie napotykanych problemów technicznych, które wymagają starannego wyćwiczenia.
Lekcja z jednym z kwintetów dętych blaszanych charakteryzowała się wymaganiem profesjonalnego balansu brzmienia zespołu, jednorodnej artykulacji, „wspólnego oddychania”, precyzji, stylowej interpretacji; profesor dążył do osiągnięcia ekstremów dynamicznych, tak w stronę forte („wypełniającego salę”, nigdy forsowanego!) jak i piano. Zwracał też uwagę na wpływ podczas gry postawy członków zespołu na projekcję dźwięku dobiegającego do publiczności.
Intensywny kurs zakończony został referatem na temat ustników. Zaproszony gość jest konsultantem i sam projektuje ustniki dla firmy JK. Podczas wykładu omawiał wpływ poszczególnych części ustnika, ich kształtu, grubości ścianek oraz użytych materiałów na konkretny aspekt gry; prezentował rozmiary i formy ustników najchętniej wybieranych w przeszłości i tych obecnie dominujących w najlepszych orkiestrach. Przedstawiał przykłady rozwiązań stosowanych w ustnikach w różnych krajach, zwłaszcza Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA.
Gromkie brawa na zakończenie referatu a tym samym całych warsztatów były dowodem uznania dla wiedzy i umiejętności emanującego energią zaproszonego gościa a dla organizatorów zachętą do planowania kolejnych tego typu przedsięwzięć. Trafnym określeniem kursu mistrzowskiego prof. Willa Sandersa mogą być słowa jednego z uczestników: „Podobało mi się, że był wyrozumiały; czuć jednak, że ma wysokie standardy i dla swoich studentów jest bardzo wymagający”.
Z pozdrowieniami z Krakowa, Wojciech Kamionka
[nggallery id=10]
Więcej na temat: kurs mistrzowski, will sanders