III Ogólnopolski Festiwal Trębaczy w Kaliszu zakończył się interesującym spotkaniem z André Henry – jurorem festiwalu, francuskim trębaczem solistą o międzynarodowej sławie. Kurs zgromadził uczestników konkursu oraz ich pedagogów. Trwał blisko 4 godziny, więc z powodu mnogości wątków – problemów wykonawczych i interpretacyjnych poruszanych przez uczestników – pozwolę sobie zasygnalizować tylko niektóre z nich.
André Henry rozpoczął swój wykład od omówienia spraw podstawowych – wydobycia dźwięku. Zaproponował nawiązanie do technik relaksacyjnych. Grający i trąbka według profesora ma stanowić jedność. Nie należy skupiać się tylko nad ustami, oddechem, czy też innym jednostkowym elementem gry na trąbce, lecz należy pamiętać, że w ciele człowieka jest wiele „okien”, które trzeba otwierać, aby dźwięk grającego był pełny i brzmiący. Spełnienie tego warunku umożliwi nam wydobycie emocji muzycznych, oraz da siłę i barwę dźwięku. W trakcie ćwiczenia Henry zaleca odkładanie instrumentu i analizowanie swojej gry pytając siebie o to, jak było, oraz pracę nad „brzmieniem ciała” -należy likwidować wszelkie blokady i usztywnienia.
Jako ćwiczenia początkowe Henry proponuje grę na ustniku stabilizującą intonację i prawidłowe wydobycie dźwięku. Podkreśla wagę ćwiczenia różnego rodzaju artykulacji na trąbce nakazując zwracać szczególną uwagę na początek dźwięku. Zauważa, że jeżeli pierwszy dźwięk jest zły, to kolejne z dużym prawdopodobieństwem też będą niedobre. Należy wówczas przerwać grę i przeanalizować przyczyny nieudanego zagrania Profesor André Henry analizując grę uczestników kursu zachęcał ich do pilnowania i kontrolowania naturalnej postawy podczas gry. Wszystkim uczniom i studentom grającym na trąbce proponuje przeprowadzenie analizy możliwości technicznych i stworzenie wykresu umiejętności, aby mogli więcej czasu poświęcać tym elementom, z którymi mają problemy. Zalecenia: Ćwicz codziennie Respektuj granice możliwości swego ciała Plan codziennego ćwiczenia: Zaczynaj od ćwiczeń początkowych, Stopniuj ćwiczenia pod względem trudności wykonawczych i technicznych, Ćwicz inteligentnie, koncentrując się na problemach które masz rozwiązać, Graj ćwiczenia wolne, zwracaj uwagę na emisję dźwięku, Zawsze obserwuj ciało, aby było w relaksie, zwłaszcza podczas wykonywania miejsc uważnych za trudne, Ćwiczenie kończ przed dojściem do granic swoich możliwości, Zmieniaj ćwiczenia w zależności od potrzeb, Według André Henry dźwięk na trąbce możemy porównywać do śpiewu. Jest wiele elementów wspólnych między grą na trąbce i wydobyciem głosu przez śpiewającego artystę. Grając, myślmy o muzyce, a nie o nutach. Podstawą dobrego wykonawstwa jest muzykalność. Słuchajmy muzyki z różnych epok analizując charakterystyczne środki wykonawcze.
André Henry prowadząc kurs w Kaliszu dał się poznać jako osoba bardzo komunikatywna i z dużym poczuciem humoru, starająca się pomóc uczniom i studentom, którzy chętnie prezentowali się przed nim oczekując merytorycznych rad i wskazówek interpretacyjnych. Profesor chętnie odpowiadał na wszystkie pytania uczestników i potrafił stworzyć wspaniałą muzyczną atmosferę. Sądzę, że kurs był ogromnym przeżyciem i wspaniałą przygodą dla tych, którzy wzięli w nim udział. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości odbędą się kolejne spotkania z tym wybitnym muzykiem. Kończąc, chciałbym podkreślić fakt, że zaproszenie tak znakomitego solisty podniosło rangę całego festiwalu i niewątpliwie przyczyniło się do jego wysokiego poziomu.
Więcej na temat: Andre Henry, kurs, TrąbkaLeszek Tuliński