Kiedy używacie rogu B, a kiedy F?

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Autor
    Wpisy
  • #8285
    mateusz
    Członek

    No właśnie.
    Mnie od początku mój profesor uczył tylko i wyłącznie na B waltorni, a na F kazał mi grać tylko te dźwięki, których na B nie da się wydobyć (Fis-c) i g pod pięciolinią, żeby nie używać równocześnie pierwszego wentyla z trzecim, dla lepszej intonacji.
    Mówił też (po ok 3 latach nauki), że w zasadzie powinno się zaczynać na F waltorni, bo potem jest łatwiej na B, ale ja zawsze tylko i wyłącznie ćwiczyłem na B rogu. Dopiero od niedawna zacząłem ćwiczyć na F rogu i zadęcie mam teraz jakby „lżejsze”, czyli wiem już, że ćwiczenia na F rogu dużo dają.

    Wiem, że na zachodzie gra się według systemu opisanego w książce „The Art of French Horn Playing” Farkasa, czyli w zasadzie używa się tylko rogu F z wyjątkiem dźwięków powyżej a1 lub c2 (bo na B są pewniejsze). Mój profesor powiedział, że rzeczywiście to jest lepszy sposób ze względu na intonację. Farkas pisze, że dźwięki grane na F rogu mają bardziej „waltorniowe” brzmienie.
    Chciałem zapytać jakiego sposobu Wy używacie i jeśli używacie głównie F rogu, to czy według Was jest to rzeczywiście lepszy sposób? Czy wystarczy wykonywać niektóre ćwiczenia na F rogu dla lżejszego zadęcia na B rogu i na B rogu grać?

    #8287
    as-kier
    Członek

    W moim przypadku było podobnie; na F grałem tylko te najniższe dźwięki i g i fis małe. Tak było przez szkołę i studia. dopiero kiedy zdobyłem podręcznik Farkasa zacząłem doceniać róg F.
    po pierwsze do rozegrania – różne przedęcia wg. przykładów;
    a w grze orkiestrowej staram się grać aż do g1 na rogu F a wyższe dźwięki na B. tak lepiej stroi – na B niższe dźwięki chcą być za wysoko;; poza tym rog F ma lepszy „power”
    🙂

    #8290
    sanjana
    Członek

    Ja cały czas gram na F, i uważam, że jest to najlepszy sposób. Do początkowej nauki może być też dobry róg o stroju Es. Ale jednak F ma zawsze lepsze brzmienie 😛

    #8291
    nado
    Członek

    JA PEFERUJE GRAC DO G1 NA F ROGU A POWZEJ NA B

    #8292
    mars1922
    Członek

    Ja gram na stroju F i B zależy tylko od łatwiejszej kombinacji palców

    #8289
    stosto
    Participant

    Profesjonalni waltorniści używają rogu B zamiennie z rogiem F. W Stanach Zjednoczonych rogu F używa się jeszcze w oktawie razkreślnej. My używamy raczej rogu B w tej oktawie z wyjątkiem fis i g z powodów jakie przytoczył mój przedmówca.

    Korzystanie z rogu F ma wiele zalet. Poza kwestią intonacji mamy do wyboru inną barwę / brzmienie tego samego dźwięku co może być przydatne np. w orkiestrze oraz inne palcowanie co może być przydatne przy bardziej skompikowanych fragmentach utworu.

    Ponadto dysponując rogiem z wysokim F bądź ES (np. waltornia potrójna) możemy wykorzystać go również do zadań opisanych powyżej co dodatkowo zwiększa wachlarz naszych możliwości.

    #8293
    hornflakes
    Członek

    w usa graja na f rogach w oktawie razkreslnej ale to tez zalezy od budowy instrumentow takich jak np conn i innych przez nich uzywanych. na ich instrumentach rog b w skali od g-g1 jest za wysoki.
    oczywiscie mozna uzywaz dowolnych kombinacji od tego sa te mozliwosci w instrumentach. szukac w ktorym miejscu wychodzi lepiej na rogu F w ktorych na b. trzeba probowac roznych sposobow grania.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?