- This topic has 6 odpowiedzi, 7 głosów, and was last updated 14 years, 11 months temu by hornflakes.
-
AutorWpisy
-
04/08/2006 o 20:08 #8285mateuszCzłonek
No właśnie.
Mnie od początku mój profesor uczył tylko i wyłącznie na B waltorni, a na F kazał mi grać tylko te dźwięki, których na B nie da się wydobyć (Fis-c) i g pod pięciolinią, żeby nie używać równocześnie pierwszego wentyla z trzecim, dla lepszej intonacji.
Mówił też (po ok 3 latach nauki), że w zasadzie powinno się zaczynać na F waltorni, bo potem jest łatwiej na B, ale ja zawsze tylko i wyłącznie ćwiczyłem na B rogu. Dopiero od niedawna zacząłem ćwiczyć na F rogu i zadęcie mam teraz jakby „lżejsze”, czyli wiem już, że ćwiczenia na F rogu dużo dają.Wiem, że na zachodzie gra się według systemu opisanego w książce „The Art of French Horn Playing” Farkasa, czyli w zasadzie używa się tylko rogu F z wyjątkiem dźwięków powyżej a1 lub c2 (bo na B są pewniejsze). Mój profesor powiedział, że rzeczywiście to jest lepszy sposób ze względu na intonację. Farkas pisze, że dźwięki grane na F rogu mają bardziej „waltorniowe” brzmienie.
Chciałem zapytać jakiego sposobu Wy używacie i jeśli używacie głównie F rogu, to czy według Was jest to rzeczywiście lepszy sposób? Czy wystarczy wykonywać niektóre ćwiczenia na F rogu dla lżejszego zadęcia na B rogu i na B rogu grać?04/08/2006 o 20:08 #8287as-kierCzłonekW moim przypadku było podobnie; na F grałem tylko te najniższe dźwięki i g i fis małe. Tak było przez szkołę i studia. dopiero kiedy zdobyłem podręcznik Farkasa zacząłem doceniać róg F.
po pierwsze do rozegrania – różne przedęcia wg. przykładów;
a w grze orkiestrowej staram się grać aż do g1 na rogu F a wyższe dźwięki na B. tak lepiej stroi – na B niższe dźwięki chcą być za wysoko;; poza tym rog F ma lepszy „power”
🙂21/09/2008 o 08:09 #8290sanjanaCzłonekJa cały czas gram na F, i uważam, że jest to najlepszy sposób. Do początkowej nauki może być też dobry róg o stroju Es. Ale jednak F ma zawsze lepsze brzmienie 😛
30/07/2009 o 16:07 #8291nadoCzłonekJA PEFERUJE GRAC DO G1 NA F ROGU A POWZEJ NA B
03/08/2009 o 16:08 #8292mars1922CzłonekJa gram na stroju F i B zależy tylko od łatwiejszej kombinacji palców
06/08/2009 o 13:08 #8289stostoParticipantProfesjonalni waltorniści używają rogu B zamiennie z rogiem F. W Stanach Zjednoczonych rogu F używa się jeszcze w oktawie razkreślnej. My używamy raczej rogu B w tej oktawie z wyjątkiem fis i g z powodów jakie przytoczył mój przedmówca.
Korzystanie z rogu F ma wiele zalet. Poza kwestią intonacji mamy do wyboru inną barwę / brzmienie tego samego dźwięku co może być przydatne np. w orkiestrze oraz inne palcowanie co może być przydatne przy bardziej skompikowanych fragmentach utworu.
Ponadto dysponując rogiem z wysokim F bądź ES (np. waltornia potrójna) możemy wykorzystać go również do zadań opisanych powyżej co dodatkowo zwiększa wachlarz naszych możliwości.
11/10/2009 o 21:10 #8293hornflakesCzłonekw usa graja na f rogach w oktawie razkreslnej ale to tez zalezy od budowy instrumentow takich jak np conn i innych przez nich uzywanych. na ich instrumentach rog b w skali od g-g1 jest za wysoki.
oczywiscie mozna uzywaz dowolnych kombinacji od tego sa te mozliwosci w instrumentach. szukac w ktorym miejscu wychodzi lepiej na rogu F w ktorych na b. trzeba probowac roznych sposobow grania. -
AutorWpisy
- You must be logged in to reply to this topic.