Podstawy improwizacji cz. 2

Z poprzedniego artykułu znamy już pojęcie pentatoniki oraz wiemy kiedy je stosować. Teraz przyszedł czas na zaprezentowanie kilku patentów pentatonicznych oraz zapoznanie się z kadencją jazzową (II-V-I).

Przykłady patentów pentatonicznych

Ucząc się improwizacji należy ogrywać również patenty. Patent to nic innego, jak wyuczona na pamięć fraza, którą można zastosować w solówce, gdy nie mamy akurat pomysłu co zagrać. Każdy wielki jazzman czy bluesman ma w głowie ogromny zbiór tak zwanych „licków”. Błędne jest stwierdzenie, jakoby prawdziwy jazzman nie uczył się patentów. Kreatywność ludzka bywa ograniczona, a patenty dają poczucie bezpieczeństwa na wypadek nagłej utraty dalszej koncepcji sola.

Ćwiczenia, które miałeś okazję przerobić w poprzednim artykule, możesz teraz wykorzystać do budowania patentów. Metody wskazane przeze mnie w części 1 w punkcie „Jak ćwiczyć pentatoniki” można ze sobą dowolnie mieszać. Można także poszczególne nuty wydłużać tworząc w ten sposób ciekawe melodie. Zaprezentuję poniżej kilka przykładów patentów dla pentatoniki D_.

 

 

 

Oczywiście warto nauczyć się tych patentów w każdej tonacji. Śmiało możesz także wymyślać swoje własne. Pamiętaj, że lepiej nauczyć się jednego patentu we wszystkich tonacjach, niż 12 patentów i każdy w innej tonacji.

II-V-I

II-V-I to najczęściej spotykany ciąg harmoniczny w standardach jazzowych. Całe mnóstwo utworów z tego gatunku jest opartych właśnie na formule II-V-I. Czym jest ów tajemnicze II-V-I? Oznaczenia „dwa”, „pięć” i „jeden” odnoszą się do stopni, na których zbudowane są poszczególne akordy kadencji.

Na przykład w C dur będziemy mieli akordy D_7 (II) – G7 (V) – C∆ (I). Opanowanie kadencji jazzowej jest niezbędne do dalszego muzykowania w tym gatunku. Należy zwrócić uwagę, że istnieją dwa podstawowe sposoby ogrywania II-V-I na samych pentatonikach.

Pierwsza metoda jest dużo łatwiejsza. Polega ona na ogrywaniu całego ciągu harmonicznego II-V-I tylko na jednej pentatonice pochodzącej od akordu tonicznego. Czyli na przykład w kadencji jazzowej w C dur (D_7, G7, C∆) używać będziemy pentatoniki E_. Natomiast w E dur (F#_, H7, E∆) będzie to pentatonika G#_ itd. Z tabelki zaprezentowanej w części 1 w punkcie „Jak stosować pentatoniki” wynika, że dopuszczalne jest takie granie. Do tego celu można używać patentów podanych przeze mnie w „Przykłady patentów pentatonicznych”.

Metoda druga jest nieco trudniejsza. Polega ona na stosowaniu innych pentatonik na każdym akordzie składowym II-V-I. Przykładowo, na II-V-I w tonacji C dur stosować będziemy odpowiednio pentatoniki D_, D_6, E_. Natomiast na II-V-I w E dur używamy kolejno pentatonik F#_, F#_6, G#_.

Przykłady patentów pentatonicznych na II-V-I

Poniżej znajduje się kilka przykładowych patentów na II-V-I z uwzględnieniem innej pentatoniki na każdym akordzie. Tak jak poprzednio, warto nauczyć się ich w każdej tonacji. Można również wymyślać własne.

Dobrze jest poćwiczyć sobie te patenty z podkładem. Dzięki temu nabieramy płynności i zmuszamy mózg do szybszego „przetwarzania” danych. Dobry podkład znajduje się na przykład tutaj:

http://www.youtube.com/watch?v=mesjAopZiMI

Jak widać, są tu podane kolejno wszystkie akordy (oczywiście w stroju C). Pamiętaj, że trąbka czy puzon są instrumentami transponującymi, zatem musisz odpowiednio dopasować akordy.

Na powyżej podanym podkładzie można ćwiczyć II-V-I zarówno pierwszym (łatwiejszym) sposobem, jak i drugim. Na początek warto pograć poszczególne II-V-I tylko na jednej pentatonice, a dopiero później przejść do trudniejszej metody.

Co w kolejnej części?

O teorii improwizacji można by pisać całe książki. Jednak ja zaprezentowałem tylko te najważniejsze zasady, które niezbędne są do rozpoczęcia przygody z muzyką jazzową. W kolejnej części zajmiemy się utworem „Blue Bossa” Kenny’ego Dorhama. Przeanalizujemy jego harmonię i pokażę przykładowe sola.

Fakt, że przy pomocy samych pentatonik można improwizować, jednak nie za dużo da się nimi osiągnąć. Dlatego też w kolejnym artykule wprowadzę mieszanie pentatoniki ze skalą w celu wzbogacenia wachlarza możliwości podczas grania sola.

Więcej na temat: improwizacja, Jazz, Trąbka

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?