Temat jest wazny i jak najbardziej wart uwagi. Aby uswiadomic jak waznym czynnikiem jest prawoidlowe operowanie powietrzem w grze na instrumencie detym mozna zobrazowac to nastepujaco: wyobrazmy sobie filar, jako podstawa ¨support¨ na calej dlugosci koloumny ¨air¨ a u szczytu ¨embrochure¨ Takie sa mniej wiecej proporcje by panowac nad tym co wydobywa sie z naszego dzwiecznika.
Tak wiec jak nauczysz sie wykorzystywac prawidlowo powietrze to juz masz jeden krok blizej do sukcesu. Zgodnie z zaleceniami najlepszych nauczycieli (niekoniecznie polskich…) to predkosc powietrza, a nie ilosc wdmuchiwanego powietrza do instrumentu jest najwazniejsza. Ilosc decyduje o volumenie dzwieku, sztuka w tym by nauczyc sie zmieniac dynamike (ilsoc powietrza) bez zmiany jego predkosci, ktora zawsze musi byc maxymalna; niezaleznie czy to dzwiek w pianissimo w gornym rejestrze czy forte w najnizszym.
Co do naturalnosci oddechu, polecam Technike Alexandra, ktora uczy jak uzywac swojego ciala nie wywolujac niepotrzebnych napiec w naturalny sposob.
pozdr i wesolych swiat zycze
K. L. 😮