Ogólnopolskie Warsztaty Waltorniowe

Kiedy:
15/03/2013 – 17/03/2013 całodniowy
2013-03-15T23:00:00+01:00
2013-03-17T23:00:00+01:00

Centrum Edukacji Artystycznej i Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na
Ogólnopolskie Warsztaty Waltorniowe dla pedagogów i uczniów szkół muzycznych I i II stopnia

Prelegent – prof. dr Kazimierz Machala
16-17 marzec 2013 – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, 00-368 Warszawa, ul. Okólnik 2

Celem zajęć jest przedstawienie zasadniczych i kompleksowych aspektów gry na waltorni. Wskazane jest, aby pedagodzy uczestniczyli w Warsztatach ze swoim uczniem, u którego nauczyciel zauważył  techniczne trudności w grze na instrumencie. Dzięki temu możliwe będzie dokładne omówienie  problemów, zalecenie właściwych ćwiczeń korygujących oraz ogólna dyskusja na temat różnych poglądów dotyczących aspektów poprawiających technikę gry na waltorni.

16 marzec 2013 r. (sobota), audytorium im. K. Szymanowskiego

9.30 – 12.30 rozpoczęcie Warsztatów i wykład
12.30 – 13.45 przerwa obiadowa
13.45 – 14.10 występ Rebecci Salo (Illinois, USA), uczennicy IV roku w Champaign   High School, uczącej się równocześnie pod kierunkiem prof. dr K. Machali drogą internetową (Skype); występ ten będzie miał na celu uzewnętrznienie istotnych elementów gry, niezbędnych do równomiernego rozwoju fundamentu technicznego gry na waltorni
14.10 – 18.00 wykład
18.00 – 19.00 przerwa kolacyjna
19.00 – 21.00 wykład

17 marzec 2013 r. (niedziela), audytorium  im. K. Szymanowskiego

9.00 – 11.45 wykład
11.45 – 12.30 zajęcia z pedagogami (w tym samym czasie uczniowie będą mieć oddzielne lekcje w kwartetach, pod opieką studentów UMFC)
12.30 – 13.45 przerwa obiadowa
13.45 – 14.15 występ Kwartetu Waltorniowego UMFC z gościnnym udziałem Rebecci Salo
13.45 – 18.30 wykład i zakończenie Warsztatów

 

Omawiane aspekty gry na Warsztatach

1. Stworzenie właściwego fundamentu technicznego w grze na waltorni, z kluczową rolą pedagogów szkół I i II st. w procesie jego budowania.
2. Określenie wymogów technicznych i muzycznych współczesnego waltornisty oraz jakie umiejętności są niezbędne do wykonywania zawodu w dobrej orkiestrze.
3. Znaczenie ustawienia zadęcia u początkującego waltornisty oraz jaki to ma wpływ na jego długoletnią karierę (omówienie różnych typów zadęcia u uczestników).
4. Proces rozgrywania – ćwiczenia na waltorni F i waltorni B, podkreślając znaczące różnice między nimi.
5. Poszerzanie skali ze zwróceniem szczególnej uwagi na rejestr dolny.
6. Nietypowe predyspozycje fizyczne uczniów (np. pojemność płuc u przedstawicieli każdej
z płci, wysoki lub niski wzrost, bardzo grube lub bardzo cienkie usta itp.).
7. Budowanie pewności gry – stopniowe opanowanie całej skali instrumentu oraz praca nad dwoma najważniejszymi elementami przygotowującymi do gry zespołowej – dobrą intonacją i właściwym rytmem.
8. Jak pracować nad pozyskaniem dobrej intonacji w grze?
9. Jak rozwinąć stabilność wewnętrznej pulsacji rytmicznej?
10. Artykulacja i wynikająca z niej czystość gry.
11. Jak usprawnić łagodność łączenia rejestrów?
12. Jak zbudować dobrą klasę waltorni nie mając wśród uczniów tzw.  „naturszczyków”?
13. Proces przygotowania ucznia do jego pierwszego występ publicznego oraz omówienie stanu gotowości do tego występu.
14. Dążenie do stopniowego rozwinięcia niezależnego myślenia i podejmowania decyzji przez ucznia. Kojarzenie i aplikacja doświadczenia utworów już opracowanych z nowym materiałem. Jakie to ma znaczenie w rozwoju umiejętności czytania a vista oraz w ogólnej kompetencji gry ucznia?
15. Manieryzm i złe nawyki – omówienie typowych problemów, zapobieganie im oraz sposób wyeliminowania ich z gry.
16. Zalecane etiudy i ćwiczenia – rola materiałów używanych w obecnym kształceniu młodych waltornistów oraz podkreślenie różnic interpretowania tych materiałów.
17. Znaczenie uczestnictwa w sympozjach, festiwalach i warsztatach waltorniowych oraz obserwowanie wykładów i praktycznych zajęć „na żywo”.

Nauczyciele i uczniowie finansują koszty uczestnictwa w warsztatach metodycznych związane z podróżą, zakwaterowaniem i wyżywieniem, które opłacają we własnym zakresie lub też w porozumieniu z dyrektorami szkół – dotyczy tylko nauczycieli  w ramach środków finansowych na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Zgłoszenia proszę kierować do dnia 5 marca 2013 r.
do Centrum Edukacji Artystycznej, ul. Brzozowa 35, 00-258 Warszawa, tel. (22) 42-10-610, fax. 42-10-633.

 

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?