Relacja z Seminarium trębaczy GVSU

W drugiej połowie lipca uczestniczyłem w seminarium poświęconym grze na trąbce zorganizowanym przez Grand Valley State University w stanie Michigan. Było to pierwsze moje zetknięcie z imprezą tego formatu. Wybierając się do USA miałem świadomość, że odwiedzam „Mekkę” trębaczy, jednak to co zastałem na miejscu przerosło najśmielsze oczekiwania. Ze względu na barierę językową( mój angielski jest na przeciętnym poziomie ) pewnie nie wszystkie niuanse były dla mnie zrozumiałe, mimo tego „bagaż” doświadczeń, który przywiozłem wiele zmienił w moim sposobie postrzegania nauczania i gry na trąbce.

GVSU Trumpet Seminar jest imprezą cykliczną organizowaną co roku i cieszy się sporym uznaniem wśród amerykańskich studentów i pedagogów. W tym roku wśród nauczycieli znaleźli się: Allen Vizzutti, Vince DiMartino, Rex Richardson, Daniel Patrylak, Jose Chafer Mompo, Kevin Gebo, Bill Lucas, Bob Malone, Jean Libs, Robert Frear, Hunter Eberly, Jason Bergman, Kevin Maloney, Steven Marx, Zhonghui Dai i Sławomir Cichor. Zajęcia w ciągu dnia odbywały się w kilku blokach:

9.00-10.00 Rozgrzewka

10.00-11.30 Specjalizacja

13.00- 14.30 Zespoły

14.30-16.30 Zajęcia techniczne

16.30-18.00 Kurs mistrzowski

19.30-21.00 Koncert

Próba chóru trąbek. Dyryguje Daniel Patrylak. Na krześle odwrócony tyłem Allen Vizzutti

W ramach specjalizacji odbywały się zajęcia z przedmiotów Jazz, Studia orkiestrowe, Solo i Military Music. Uczestnicy kursu mogli chodzić na wszystkie specjalizacje. Jedyną przeszkodą było to, że zajęcia odbywały się w tym samym czasie. Ja osobiście zostałem zaproszony na seminarium jako nauczyciel gry solowej na trąbce. Nie ukrywam, że możliwość współpracy z gwiazdami z jednej strony bardzo ekscytująca, napawała mnie lękiem dotyczącym moich rzeczywistych kompetencji. Postanowiłem więc wykorzystać czas spędzony na seminarium na zdobycie jak największej ilości wiedzy. Udało mi się tak zorganizować sobie czas, że z wyjątkiem specjalności jazzowej, uczestniczyłem w zajęciach wszystkich specjalności. Nagrywałem też kursy mistrzowskie i koncerty.

 

GVSU Klasa trąbki. Dyrektor Seminarium Richard Stoelzel i Jose Chafer Mompo

Największe wrażenie zrobiła na mnie bardzo przyjazna atmosfera panująca w trakcie warsztatów. Wszyscy uczestnicy byli traktowani z troską i uprzejmością. Pedagodzy znajdowali czas na rozmowę również poza zajęciami. Nie dało się odczuć, że istnieje jakaś bariera oddzielająca uczniów od nauczycieli. Zaimponował mi także brak negacji ze strony wykładowców. Każdy uczestnik niezależnie od poziomu umiejętności mógł liczyć na wsparcie i fachową pomoc. Nie zdarzyło się, abym podczas któryś zajęć usłyszał, że ktoś gra źle, albo nieprawidłowo. Pozytywna motywacja i sporo uwagi poświęconej występom scenicznym oraz egzaminom sprawiła, że wszyscy występujący na konkursie trębacze grali na scenie lepiej niż na zajęciach. Miałem okazję obserwować to jako juror.

 

Jadąc do USA spodziewałem się bardzo wiele dowiedzieć się na temat techniki oddychania w grze na trąbce. Ku mojemu zaskoczeniu niewiele usłyszałem o oddechu, natomiast zdobyłem sporo doświadczeń dotyczących swobody budowania frazy i prowadzenia narracji muzycznej. Nie znaczy to bynajmniej, że amerykańscy nauczyciele nie przykładają uwagi do umiejętności warsztatowych. Są one jednak jedynie środkiem, a nie celem samym w sobie.

 

Każdy trębacz prowadzący zajęcia w ramach seminarium miał swoją nieco odmienną metodę na rozgrywanie się, codzienne ćwiczenia i pracę nad elementami techniki. Wszyscy jednak starali się uzyskać perfekcyjnie funkcjonujące zadęcie, pozwalające na swobodną grę na instrumencie. Wśród polecanych metod ćwiczeń dominowały: Flow studies V. Cichovicza, Buzzing basics J. Thompsona i ćwiczenia Bendig notes czyli obniżania dźwięków wargami. Wiele uwagi poświęcano również ćwiczeniu różnych artykulacji. Zainteresowanych różnymi warsztatowymi ciekawostkami zapraszam do kontaktu mailowego: scichor@poczta.onet.pl.

Wręczenie nagród Międzynarodowego Konkursu odbywającego się w ramach seminarium

Niezwykle inspirujące dla mnie było obserwowanie amerykańskich trębaczy na scenie. Ich bliski kontakt z publicznością i wyraźnie odczuwalna przyjemność z gry pozwala zrozumieć prawdziwy sens uprawiania tego zawodu. Bardzo ciekawa wydaje mi się niespotykana w Polsce dbałość o instrumenty, ich czystość i „tuning” w celu dopasowania do indywidualnych potrzeb. Zupełnie inaczej wygląda także nauczanie gry w orkiestrze, które traktowane jest bardzo poważnie z dużą dbałością o przekazywanie prawdziwych i przydatnych doświadczeń.

Kevin Gebo i Ksenia Leletkina przed koncertem

Kevin Gebo i Ksenia Leletkina przed koncertem

Nauczyciele pracujący na kursie byli bardzo otwarci na zdobywanie nowych doświadczeń i chętnie wymieniali się wiedzą. Starali się współpracować i tworzyć rodzinną atmosferę również poza zajęciami. Myślę, że było to zasługą dyrektora i organizatora kursu – profesora Richarda Stoelzla.

Po zajęciach. Robert Frear, Sławomir Cichor, Jose Chafer Mompo, Jeffrey Northman

Uważam, że wszelki kontakt z muzykami zza oceanu jest dla nas bardzo cenny ze względu na możliwość konfrontacji z innym mentalnym podejściem do gry na instrumencie, które daje więcej radości z muzykowania.

 

Pod wpływem pobytu na GVSU Trumpet seminar postanowiłem zorganizować podobną imprezę w Polsce. Pierwsze międzynarodowe seminarium poświęcone grze na trąbce odbędzie się w Łodzi w ostatnich dniach czerwca 2013 r. Wśród nauczycieli znajdą się prawdopodobnie m.in. Richard Stoelzel ( GVSU ), Matthias Kamps ( Komishe Oper Berlin ), Jose Chafer Mompo ( Conservatorio Superior de Música de Murcia ), Piotr Wojtasik ( AM w Katowicach i AM we Wrocławiu ) oraz Igor Cecocho ( AM we Wrocławiu i AM w Łodzi) .

 

Więcej na temat: International Trumpet Seminar, koncert, sławomir cichor, warsztaty trąbkowe

Polub nas na Facebooku







Zobacz także

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?