Gra na trąbce podstawy

Trąbka jest bez wątpienia najpopularniejszym instrumentem dętym blaszanym. Naukę gry na trąbce można zacząć już od wczesnych lat a najlepszym sposobem nauki są bez wątpienia lekcje gry z pedagogiem, który już na wczesnym etapie nauki monitorować będzie Twój postęp. Poniżej przedstawiam kilka spostrzeżeń, które powinny Ci służyć jako uzupełnienie lekcji, opisujące podstawowe reguły gry na trąbce.

Zadęcie

Każdy z nas ma inaczej uformowane usta i zęby, dlatego zdęcie jest sprawą bardzo indywidualną i może  formować się w różny sposób u różnych osób. To co działa u jednego trębacza, niekoniecznie będzie funkcjonować u innego.  Żaden ze sposobów nie jest lepszy co do zasady,  sam musisz odnaleźć zadęcie, które będzie najlepiej funkcjonować w Twoim przypadku. Istnieje jednak kilka reguł, które sprawdzają się w większości przypadków, które powinieneś wziąć pod uwagę:

  • kąciki ust powinny być stabilne, aby wdmuchiwane powietrze nie zmieniało ich umiejscowienia.
  • idąc w górę, lepiej aby usta szły ku środkowi niż rozciągały się na boki, rozciąganie ust zmniejsza bowiem ich wibrującą powierzchnię , co powoduje iż dźwięk traci na jakości.
  • gdy uzyskasz pierwszy dźwięk na instrumencie, dobrym sposobem aby przyzwyczajać się do instrumentu jest granie długich dźwięków, dzięki temu Twoje usta oraz mięśni twarzy (zadęcie) przyzwyczajają się do wibracji i pozycji w której uzyskują swobodny dźwięk.

Zapoznaj się z artykułem palcowanie na trąbkę i gamami, który na pewno przyda ci się jeśli dopiero zaczynasz przygodę z trąbką.

Pozycja ustnika

Generalnie zaleca się, aby w ustniku znalazły się równomiernie dolna jak i górna wargi. Ze względu na wspomnianą indywidualną budowę warg i zębów, zaleca się aby ustnik znalazł się w najbardziej naturalnym i wygodnym dla Ciebie miejscu. Jeśli ustnik układa się jednak zdecydowanie bardziej na jednej z warg, proponuję, aby skorygować go minimalnie w stronę środka. Czasem zaleca się nawet, aby w ustniku znalazło się minimalnie więcej górnej niż dolnej wargi. Związane jest to z teorią, że ustnik powinien opierać się na dolnej wardze, uwalniając górną wargę z nadmiernego docisku dzięki czemu może ona wibrować swobodniej.

Oddech

Zawsze nabieraj pełny wdech i nie podnoś ramion podczas nabierania powietrza. Staraj się, aby wdech działał na Ciebie rozluźniająco. Wyobraź sobie, że powietrze które będzie brane niżej i głębiej pozwoli na uniknięcie podnoszenia ramion. Nie wstrzymuj powietrza. Wdech powinien być brany w tempie a wydech równomierny. Zapoznaj się z ćwiczeniami oddechowymi Arnolda Jacobsa, aby regularnie pracować nad oddechem.

Postawa

Nie kieruj czary dźwiękowej w stronę podłogi! Naturalnie, trąbka kieruje się minimalnie w dół, ale pilnuj by kąt był nieznacznye. Nie blokuj kolan – staraj się by Twoje ciało było zrelaksowane, ale nie wiotkie. Dobra kondycja fizyczna pozwoli ci na uzyskanie prawidłowej postawy, jak również pozytywnie wpłynie na Twój oddech. Łatwiej jest wziąć pełny oddech i przekazać energię do instrumentu na stojąco, ale jeśli musisz grać na siedząco, oprzyj dobrze nogi na podłodze, usiądź na brzegu krzesła i staraj się nie przechylać ku tyłowi.

Jak trzymać trąbkę

Prawa ręka

  • kciuk powinien znajdować się przed lub pomiędzy pierwszym a drugim tłokiem
  • drugi, trzeci i czwarty palec powinny być ułożone na wentylach
  • mały palec powinien znajdować się na haczyku, jednakże nie powinien być używany do trzymania instrumentu by uniknąć nadmiernego docisku podczas grania

Lewa ręka

  • kciuk powinien znajdować się na pierwszym wentylu, większość trąbek ma specjalny haczyk na kciuk
  • pozostałe palce powinny znaleźć się za tłokami
  • czwarty palce powinien znaleźć się w kółku 3 wentyla
  • mały palec powinien znależć się pod 3 wentylem

 

 

 

 

Tłoki

Zaleca się, aby tłoki naciskać w dół „poduszkami” palców. Paznokcie nie powinny dotykać tłoku. Naciskaj tłoki zdecydowanie, tak aby zmiana dźwięku następowała w sposób klarowny.

Ćwiczenie

Lepiej ćwiczyć każdego dnia po trochu, niż raz czy dwa razy w tygodniu dłużej. Pamiętaj aby robić przerwy, gdy czujesz że Twoje usta są zmęczone. Generalnie stosuj zasadę, by odpoczywać tyle samo co ćwiczysz. Unikaj nadmiernego docisku ustnika do ust, utrzymując tylko kontakt na tyle aby powietrze nie uciekało między ustnikiem a ustami. W celu kontrolowania nacisku ustnika do ust, pomocny będzie antydocisk.

Więcej infomacji na temat trąbki znajdziesz w naszym Poradniku trębacza

Więcej na temat: gra na trabce, podstawy, podstawy gry na trąbce, Trąbka

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?