Podsumowanie II Międzynarodowej Konferencji Trębaczy w Łodzi

Jeśli można powiedzieć, że na świecie istnieje symboliczna stolica trębaczy, to z pewnością na kilka dni stała się nią położona w centralnej Polsce Łódź – dawne miasto włókniarzy a obecnie miejsce  w którym od 5 do 9 grudnia odbyła się II Międzynarodowa Konferencja Trębaczy.

Wydarzenie bezprecedensowe w Polsce – jeśli nie w całej środkowej Europie. Zaledwie kilka lat temu odbyła się pierwsza edycja tego wydarzenia, która w środowisku muzyków zawodowych, pedagogów szkół średniego stopnia, pedagogów akademickich oraz wszystkich tych, którym muzyka trąbkowa jest bliska, spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Pomysłodawcą całego wydarzenia od samego początku był dr hab. Sławomir Cichor, Spiritus movens całej organizacji. W tym roku II Międzynarodowa Konferencja Trębaczy w Łodzi przybrała jeszcze większy rozmach, wypełniając interesującymi wydarzeniami każdy dzień.

Oficjalne otwarcie konferencji nastąpiło 5 grudnia podczas pierwszego, inauguracyjnego koncertu
w gmachu Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Głos zabrali prodziekan prof. AM Beata Zawadzka-Kłos oraz kierownik Katedry Instrumentów Dętych prof. Janusz Kopczyński. W kilku ciepłych słowach zebraną publiczność przywitał również dr hab. Sławomir Cichor. Program koncertu był bogaty i zróżnicowany oraz w całości poświęcony muzyce na trąbkę, a trzeba podkreślić, że
w polskich filharmoniach taki muzyczny wieczór to nadal rzadkość. Na scenie pojawili się w roli wykonawców trębacze: Francuz Pierre Dutot, Hiszpan Jose Chafer, Amerykanin Jason Bergman oraz wykładowcy łódzkiej Alma Mater –  Sławomir Cichor, Igor Cecocho
i Konrad Boniński. W wybranych utworach towarzyszył im organista dr hab. Krzysztof Urbaniak. Specjalnie na tę okoliczność kilka utworów napisał łódzki kompozytor Krzysztof Grzeszczak, wykorzystując w jednej ze swych kompozycji zamykającej cały koncert ciekawy i oryginalny efekt przestrzenny.

6 grudnia w ramach konferencji rozpoczął się także Międzynarodowy Konkurs Trębaczy, w którym uczestnicy prezentowali konkursowe kompozycje stworzone wyłącznie na trąbkę solo. Tego dnia odbył się również wykład prof. Romana Grynia na temat akcesoriów wspomagających technikę gry na trąbce. Wieczorem dzień zamknął koncert w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej na którym wystąpili Francuz Domique Bodart oraz Amerykanin Jason Bergman. Całość koncertu zwieńczył efektowny duet znakomitych muzyków, wzbudzając aplauz zebranych melomanów. Na fortepianie zagrali Piotr oraz Paweł Cłapińscy.

Czwartek 7 grudnia rozpoczął się drugim etapem Międzynarodowego Konkursu Trebaczy, a po nim masterclass przeprowadzili Dominique Bodart oraz gwiazda poźniejszego, wieczornego koncertu Amerykanin Rex Richardson, słynący z niebywałej techniki gry i przesuwania nieustannie granicy tego, co możliwe jest do wykonania na trąbce. Tę granicę, a właściwie jej brak, Richardson wskazał podczas swojego wieczornego recitalu, który tym razem odbył się znakomitej akustycznie Sali Koncertowej znajdującej się przy ul. Żubardzkiej. Wspólnie z Rexem Richardsonem koncert współtworzyli pianistka Marta Macierzyńska, świetnie czująca i rozumiejąca się z muzykiem na scenie oraz Tubis Trio grające w drugiej części koncertu standardy jazzowe z jego liderem, pianistą Maciejem Tubisem.  

Kolejny dzień rozpoczął Frits Damrow kursem mistrzowskim gromadząc pełną salę. Po nim o zawiłościach konkstrukcyjnych trąbek opowiadał Thomas Lubitz. Dla zebranych słuchaczy kolejną atrakcją był kurs mistrzowski kilkukrotnie już goszczącego w Polsce i Łodzi Jose Chafera. Po kursie uczestniczy wzieli udział w panelu dyskusyjnym. Przedostatni dzień konferencji zamknął recital szwajcarskiego trębacza Fritza Damrowa, wykonującego doskonałą aranżację na trąbkę utworu Maxa Brucha – Kol Nidrei oraz słynną już Błękitną Rapsodię Georga Gershwina. Gra Szwajcara wzbudziła ogromne emocje, a niezwykła muzykalność i barwa jego brzmienia pozostała z pewnością na długo w sercach zebranych tamtego wieczoru gości.

9 grudnia był ostatnim dniem konferencji. Wypełniły go aż dwa koncerty. Pierwszym z nich był przedpołudniowy koncert muzyki polskiej na którym wystąpili trębacze: Konrad Boniński, Sławomir Cichor oraz pedagodzy akademiccy oboistka Agata Piotrowska Bartoszek, klarnecista Robert Stefański, Kamil Szulc grający na fagocie, Leszek Kołodziejski – akordeon oraz Bogna Dulińska przy fortepianie. Ciekawy wykład wygłosił dr Wacław Mulak z krakowskiej Akademii Muzycznej. Tematem wykładu była historia i współczesne zastosowanie Corrno da caccia. Ostatnim wydarzeniem 9 grudnia zamykającym II Międzynarodową Konferencję Trębaczy w Łodzi był występ renomowanego belgijskiego kwintetu blaszanego „Belgian Brass Quintet”. Zróżnicowany repertuar oraz najwyższej próby kameralistyka spotkała się z ciepłym i entuzjastycznym przyjęciem wypełnionej do ostatniego miejsca zebranej publiczności. Swobodny sposób prowadzenia koncertu przez trębacza Manu Mellaertsa, sprzyjał interakcji z publicznością, angażując ją na swój sposób
w ten sobotni, muzyczny wieczór.  

Możemy liczyć, że takie wydarzenia będą gościły na Polskiej scenie muzycznej częściej. Są one świetną przestrzenią do wymiany myśli, obserwacji zmieniających się trędów w wykonastwie, jak
i pedagogice, poznania nowego repertuaru jednak co najważniejsze, przestrzenią do wysłuchania gry najbardziej prominentnych trębaczy na świecie.

Tomasz Maciaszczyk
ZSM. im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Więcej na temat: Trąbka

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account