trabka posrebrzana czy lakierowana

Viewing 3 posts - 9 through 11 (of 11 total)
  • Autor
    Wpisy
  • #6030
    Kalaf
    Członek

    Kolego nie gram na puzonie ani waltorni ale analogicznie rzecz biorac powinno byc tak samo 🙂

    #6021
    krzysiek_2
    Członek

    Wiatm. Mam pytanie w sumie kilka – ważne dla mnie gdyż nie chce kupić instrumentu na chwile lecz juz na dluzej. I mam juz pewien na oku lecz powiedzcie w tanich modelach trabki polakierowane – po roku zaczyna schodzic lakier szczególnie tam gdzie trzymamy …

    Czy w modelach lepszych np SCHAGERL 1000L lakier tez tak bedzie schodził po czasie (jak dlugo wytrzyma)… czy jakbym dozucil 500zl i kupił posrebrzana to jest ona lepsza nie robi sie ten efekt (jakby wyzerania) ?

    Czy posrebrzana ma „lepszy” dzwiek (brzmienie) od lakierowanej i dluzej zachowa swoj wyglad … czy smialo moge kupic lakierowana ( chodzi mi o SCHAGERL 1000L czy 1000S potrzebuje dla siebie nie gram zawodowo lecz dosyc tyle w orkiestrach …festyny)

    Prosze o pomoc 🙂 z góry dziękuję

    #6023
    filip
    Członek

    Jeżeli chodzi o puzony i instrumenty srebrzone, to tu jest chyba trochę inaczej. Instrumenty lakierowane charakteryzują się głównie jasnym czystym dźwiękiem, oraz mają tendencje do \”blaszanego\” dźwięku przy zbyt silnym dmuchaniu. Wpływ lakieru na dźwięk bierze się z dość znacznej grubości powłoki. Lakier pełni rolę wypełniacza i izoluje drgający słup powietrza od mosiądzu (zmienia się sposób rezonowania dźwięku). Lakier powoduje też wygładzenie powierzchni.

    Największy wpływ na dżwięk ma oczywiście powłoka na dźwięczniku. W nowych puzonach można łatwo dostrzec panującą w ostatnich latach modę na roztrąby wykonane z innego materiału lub pokryte inną powłoką.

    Srebrzenie w porównaniu do lakierowania powoduje o wiele mniejsze zmiany właściwości rezonacyjnych instrumentu, z racji na bardzo cieńką warstwę srebra i bardziej zbliżone do mosiądzu właściwości fizyczne. Srebrzone instrumenty są bardziej zbiżone do instrumentów w wykończeniu \”raw brass\”. Instrumenty srebrzone charakteryzują się bardziej pełnym dźwiękiem, są mniej podatne na \”przedmuchanie\” i nawet w głośnej dynamice zostaje zachowana normalna barwa instrumentu.

    Należy pamiętać, że instrumenty wykończone samym srebrem są podatne na patynowanie i wymagają regularnego czyszczenia, jeżeli zależy nam na połysku (choć niektórzy specjalnie nie czyszczą swoich instrumentów, pozwalając im na ściemnienie i zmatowienie). Pokrycie instrumentu dodatkowo złotem eliminuje problem patynowania i powoduje zmianę barwy. Wykończenie srebrem i złotem sprawia, że powierzchnia instrumentu jest mniej gładka, powodując inne odbijanie się dźwięku i wprowadzanie więcej składowych harmonicznych do jego widma co odbieramy jako ciemniejszą barwę.

    Coraz więcej ludzi obecnie rezygnuje z lakierowania instrumentu (lub przynajmniej jego czary) decydując się na wykończenie tzw/ \”raw brass\”. Jest to szczególnie modne w puzonach basowych, czy tubach, gdyż takie wykończenie zapewnia najbardziej pełną, ciemną barwę.

    Na temat różnych wykończeń instrumentów polecam lekturę [url=http://www.edwards-instruments.com/trombone/finish.shtml]tej strony[/url]

Viewing 3 posts - 9 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?