rogi naturalne

Viewing 8 posts - 9 through 16 (of 26 total)
  • Autor
    Wpisy
  • #7403
    Anonim
    Gość

    W obrębie oktawy razkreślnej na waltorni zagrasz bez używania wentyli dzwięki naturalne: c1, e1, g1, b1, potem c2 (róg F). Nie ma potrzeby tu obniżać bardziej niż 1,5 tonu, nawet chyba nie da się bardziej obniżyć dźwięk ręką.
    We współczesnej waltorni używa się ręki w czarze np. po to aby grać dźwięki zatkane, podwyższać lub obniżać dźwięk lub uzyskiwać różne brzmienia instrumentu.
    Nie wiem jak to było z trąbkami, ja się interesuję waltornią 🙂
    Może trębacze niech się wypowiedzą?

    #7422
    mateusz
    Członek

    W koncertach Mozarta (a np. w jego czasach grało się na naturalnych rogach) nie ma tych dźwięków. Można je wydobyć tak, jak na trąbce wydobywa się dźwięki pedałowe poniżej fis, a tych dźwięków się raczej w utworach nie stosuje.

    Teraz rękę w czarze trzyma się dla zmiany barwy i intonacji. Np. jak zawiesisz sobie czarę na zewnętrznej części dłoni, tak, że będzie mocno otwarta, barwa jest bardzo jasna, a jak obrócisz rękę o prawie 180 stopni, tak, że wylot czary bardziej zasłonisz, dźwięk jest dużo ciemniejszy i jakby zduszony. Dobrze to jest opisane w książce Farkasa „The Art of French Horn Playing”, ale niestety wszystko jest po angielsku.
    Poza tym dzięki ręce w czarze gra się dźwięki zatkane.
    Po prostu grajac z ręką w czarze masz większą kontrolę nad dźwiękiem.

    Kilka razy widziałem, jak ktoś gra bez ręki w czarze, ale nie wiem czemu. To byli raczej początkujący waltorniści. Jak dla mnie to to jest taki element gry, który trzeba od początku odpowiednio i bardzo precyzyjnie ustawiać, bo można nabrać złych nawyków i np. zgina się palce, albo w ogóle źle się trzyma tą rękę. Niektórzy myślą, że do czary wkłada się pięść, a to kompletna bzdura.

    Co do trąbek naturalnych, to nie wiem, bo się nie znam.
    Kiedyś widziałem na Mezzo, jak jeden facet grał na trąbce z dziurkami, a nie wentylami. To był jakiś barokowy utwór. Pierwszy raz coś takiego widziałem. Strasznie wysoko grał.

    #7410
    Horn
    Członek

    Sorry znowu zapomniałem się zalogować. Czy ktoś może rozwiązać problem logowania bo chyba tylko na tym forum tak się dzieje 😕

    #7424
    kolo
    Participant

    Odnośnie trąbek naturalnych to podczas gry na nich nie manipuluje się ręką w czarze, tylko różne dźwięki uzyskuje się poprzez zatykanie otworów w niej nawieroconych.
    A czy spotkaliście się z rogami łowieckimi ?? Takimi jak się gra na polowaniach? Czy wiecie jak się na nich gra i czy jest to trudne ??

    #7417
    Blues
    Członek

    No to jeszcze dwa pytanka, jedno do luudi1 i trębaczy, a drógie do kolegów waltornistów:

    1. Czy to znaczy, że trąbka naturalna, barokowa ma nawiercone otwory, jak flet prosty i czy umożliwiają one pełną chromatykę w
    1 i 2 kreślnej oktawie??

    Jakby ktoś wiedział coś więcej na ten temat, to prosił bym o napisanie czegoś więcej o tym.

    2. Co do rogów, to co to są dźwięki zatkane(coś tam się domyślam, ale wolał bym być pewien)

    Z góry i za to co już napisane dzięki:-)
    Pozdr:-)

    #7423
    mateusz
    Członek

    Jak zatkasz zupełnie czarę ręką to masz dźwięk zatkany. jest dużo ciemniejszy od normalnego, i brzmi pół tonu niżej niż ten, który palcujesz, więc albo musisz transponować, albo użyć wentyla do dźwięków zatkanych jeśli taki masz w swojej waltorni.

    pozdrawiam

    #7415
    Blues
    Członek

    Ten wentyl, to jest ten który się obsługuje kciukiem, czy może służy on do zmianu stroju: B/F??
    A jeszcze co do dźw. zat.: Kiedy się ich używa i w jakiej muzyce?? Klasyce, jazzie itp??

    #7412
    Student
    Członek

    Hej !

    Co do trąbki naturalnej to sprawa ma się tak:

    – Barokowa trąbka to zwykła rura zwinięta w taki sam sposób jak zwykła trąbka fanfarowa oczywiście zakończona czarą a z drugiej strony ustnikiem. Wygląda to tak—-> [url=http://www.matthewparkertrumpets.com/webpictures/2nats.jpg]barokowa trąbka[/url]

    Tak naprawdę nie wiadomo do końca czy trąbki które posiadali muzycy barokowi miały jakie kolwiek otwory w rurkach. Prawdopodobnie nie posiadały takich otworów i muzyk zdany był tylko na swoje wargi i oddech które to elementy pozwalały mu kontrolować poruszanie się po szergeu alikwotów. Oczywiście barokowa trąbka bądź też inaczej nazywana trąbką naturalną posiadał następującą skalę (podaje tutaj skalę dla standardowej trąbki in D która była najbardziej popularna w tamtych czasach:
    — d ,a(małe), d1, fis1, a1, c2, d2, e2, fis2, g2, gis2, a2, h2, c3, cis3, d3, e3, f3, fis3, g3, gis3 i cała chromatyka w oktawie 4 kreślnej —–

    Tak więc widać, że można tylko było grać w zasadzie po pasażu D-dur w oktawie razkreślnej a pełną gamę można było grać dopiero od oktawy dwukreślnej. Tym samym łatwo zrozumieć dlaczego wiekszość parti trąbek w barokowych koncertach pisanych jest dość wysoko jak nie bardzo wysoko!.

    Współczesne kopie barokowych trąbek mają faktycznie nawiercane otwory aby korygować niedociągnięcia intonacyjne poszególnych dźwięków z szeregu tych wszystkich alikwotów ponieważ nie które dźwięki ze swojej natury są za niskie lub za wysokie. Ja osobiście uważam, że w dobie tego iż od dzisiejszego trębacza wymaga się aby intonacja jego instrumentu była niemal idealna konstruktorzy replik trąbkek naturalnych wyszli tem na przeciew.
    Co do dźwięku barokowej trąbki to jest on dużo słabszy niż wspólczesnej trąbki wentylowekj. Naturalna trąbka brzmi z lekką chrypką i ma dużo ciemniejszą barwę.

    Na koniec chciałbym tylko wyjaśnić jedną kwestię która nurtuje mnie od lat a mianowice bardzo często trąbkę piccolo nazywa się trąbką barokową. Otóż trąbka naturalna i trąbka piccolo nie mają ze sobą nic wspolnego, kompletni nic.
    Ja osobiście jestem zafascynowany trąbką naturalną i mam zamiar w przyszłośći skoncentrować się na tym instrumencie.

Viewing 8 posts - 9 through 16 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?