Re: Konkurs Waltorniowy im. Golnika w Łodzi – o programie…

#8219
tkubon
Członek

Drogi Ryszardzie, Bagatela Neulinga to utwor przede wszystkim na przesluchania na niskie rogi, ale rowniez doskonale pokazuje jakosc dolnego rejestru, zatem nie jest niczym niewlasciwym umiescic ja jako pozycje w I etapie konkursu. Horn Look jest z kolei utworem wymagajacm stabilnej, dobrze brzmiacej gory, zatem takie zestawienie jest jak najbardziej uzasadnione. „Bagatela czy Danzi to nie są najlepsze pozycje w repertuarze waltorniowym a to że nie znalazła się w programie żadna pozycja kompozytora polskiego to już poważne przeoczenie” – Owszem nie sa najlepsze i moglyby byc inne, a co Twoim zdaniem jest lepsze z kompozycji kompozytorow polskich??? Sonata Kilara? Koncert Sikorskiego? Bez zartow to utwory z tej samej polki co i Bagatela czy Danzi, czyli srednie muzycznie. „Danzi napisał koncert jak wszyscy wiemy w tonacji E dur tak więc należy nauczyć się tego koncertu teraz o pół tonu niżej” – Chcialbym zwrocic uwage, ze koncert Danziego nie jest utworem bardzo czesto wykonywanym, powiedzialbym nawet rzadko. Nie sadze zatem, ze nauczenie sie go w Es-dur jest jakims problemem, powiem wiecej jest to spore ulatwienie, gdyz unika sie wowczas palcowki w H-dur na rogu in F, dla pianisty rowniez zamiana 4 krzyzykow na 3 bemole nie stanowi zadnego problemu. „Wprawdzie na konkursie w Monachium w rundzie eliminacyjnej wymagano również ten koncert w Es dur, ale było to uzasadnione gdyż znalazł się on w grupie z koncertami o tej samej tonacji Rosettiego i Stamitza” – Jaki to argument, ze znalazl sie w grupie z koncertami o tej samej tonacji? Wszak wykonujemy obecnie wszystko na rogach wspolczesnych i zamiana tonacji nie wiaze sie ze zmiana stroju (kraglika) w czym zatem problem i w czym to mialoby byc bardziej uzasadnione? Skoro zatem na tak powaznym i prestizowym konkursie jakim jest ARD wymagano koncertu w Es-dur co stoi na przeszkodzie, aby uczynic to lokalnie w Lodzi??? To tylko ulatwienie dla WSZYSTKICH uczestnikow, wiec nie ma w tym nic zdroznego. „Czyżby więc program był ułożony pod polskich uczestników tamtego konkursu mających swojego pedagoga w komisji w Łodzi?” – drogi Ryszardzie wiecej obiektywizmu i trzezwego patrzenia na pewne rzeczy. Program jest jaki jest, uczestnictwo w konkursie w Lodzi nie jest niczym obowiazkowym dla nikogo. Jesli komus nie odpowiada program moze pojechac na inny konkurs waltorniowy, taki gdzie bedzie sie czul lepiej. Skoro jednak nadeszlo sporo zgloszen (lista na waltornia.pl) znaczy to, ze wiekszosci ten program odpowiadal i wiekszosc akceptowala warunki i regulamin konkursu. „A jeśli nie to jaka jest idea zmiany oryginalnej tonacji koncertu może ktoś wie? ” – odpowiedz na to pytanie jest prostsza niz by sie moglo wydawac. Tonacja brzmiaca E-dur dla wspolczesnego rogu nie jest wygodna. Oprocz Danziego jest np. Concertino e-moll Webera, gdzie rowniez jest niewygodna palcowka. Na rogo naturalnym nie jest to zadnen problem, na wspolczesnym jednak E-dur nie brzmi tak dobrze jak Es-dur, zwiazane jest to z dosc nieregularnym przebiegiem powietrza w instrumencie, w tym czeste uzywanie 3 wentyla. Szczegolnie kwestia ta dotyczy technicznych miejsc i przebiegow. Firma E.Schmit wprowadzila rogi z krotszymi kraglikami, rogi taki jest de facto w stroju in Fis, dlatego do tonacji E-dur palcuje sie w Es-dur. Jest to spore ulatwienie i dosc dobre rozwiazanie problemu, jednak nie kazdy dysponuje takim instrumentem, dlatego prosciej jest zmienic tonacje utworu. Lacze pozdrowienia Tomasz

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?