Re: Jestem początkujący. Pomocy!!

#4093
mactr
Członek

Witam!

Do Radka (w ogóle to odjeżdżamy od tematu, ale fajny jest:)):

Tak już nawiasem mówiąc, dajcie sposób z tym oddychaniem przeponą – tętno mi skacze jak czytam takie coś…

Oczywiście to, co stwierdzasz w drugim akapicie jest w bardzo dużym stopniu prawdą.
Ludzie z orkiestr zazwyczaj: mają nieporównywalne z nikim a’vista :), są bardzo mocni kondycyjnie, są ograni.

lecz niestety często:

Nie dbają o dźwięk, jego dobre „prowadzenie”, olewają „poprawną” artykulację, no i często brakuje im tej całej teoretycznej otoczki (może to i mało istotne, ale problem zaczyna się wtedy, kiedy ktoś po parunastu latach w orkiestrze uświadamia sobie, że ogólnie grać potrafi i chciałby się kształcić w kierunku trąbienia).

Wiem co piszę, bo praktycznie od początku nauki do końca I stopnia grałem równolegle w „dość dobrej” orkiestrze i „szkoła” wyniesiona z niej procentuje do dziś, no i maszerować potrafię w czasie grania :).
Miałem również to szczęście, że w tej orkiestrze trafiłem na „instruktora”, starej daty trębacza, który był prawdziwym ekspertem w stosowaniu „radzieckich” metod nauczania. Ogólnie to było takie Caruso, hehe :), tylko że po lekcji nie mogłem mówić :), a na trąbę patrzeć nie mogłem. No ale w rezultacie po kilku miesiącach – dosłownie forsownych i katorżniczych lekcji – jako 11, 12-latek miałem nieźle „nabitą” mordę, dźwięk, jak na I stopień, bardzo ok. Z perspektywy czasu myślę, że za takie metody facet powinien był iść siedzieć :), ale mnie na szczęście chyba nie zaszkodziły.

Sama gra na próbach to była świetna szkoła a’vista, trzeba było grać wysoko no i baaardzo dużo.
Z kolei z SM „wyniosłem” jakąś tam szybkość, technikę, dobrą artykulację. Jeśli chodzi o aspekty siłowe gry, to szkoła mi w tym raczej nie pomogła – tylko orkiestra.

Są więc plusy i minusy orkiestry dętej (a także szkoły muzycznej).