Solista, nauczyciel, muzyk orkiestrowy. Od 2011 prezydent ITA . Pierwszy puzonista New York Philharmonic Orchestra.
Słyszał o nim chyba każdy. Jego miłośnicy uważają go często za najlepszego żyjącego puzonistę, rywalizować o ten tytuł może jedynie z Christianem Lindbergiem.
Urodził się 20 września 1959 r. w Detroit, w stanie Michigan. Dorastał w San Rafael w Kaliforni. Jego ojciec był zawodowym trębaczem, matka członkinią chóru Metropolitan Opera a młodszy brat Ralph jest trębaczem jazzowym. Karierę muzyczna zaczął w wieku 16 lat przyłączając się do San Francisco Ballet Orchestra. Od 1976 do 1980 studiował w Curtis Institute of Music w Filadelfii. Jeszcze w czasie studiów objął stanowisko drugiego puzonisty w Philadelphia Orchestra i występował z nią przez cztery sezony. później grał w Orchestre Symphonique de Montreal jako pierwszy puzonista. W 1985 objął stanowisko pierwszego puzonisty (Principal Trombone) w New York Philharmonic.
Karierę solisty rozpoczął w 1992 roku wykonując Fantasy for Trombone Paula Crestona. W 1992 roku wykonał premierowo Koncert na Puzon Christophera Rouse. Koncert napisany został z okazji 150 lecia orkiestry, w 1993 roku otrzymał nagrodę Pulitzera dla muzyki (Pulitzer Prize for Music).
Bierze też udział w licznych nagraniach. Ciekawostka nagranie Star-Child Georga Crumba z 1999 roku, zostało uznane za najlepszą współczesną kompozycję klasyczną na 43th Grammy Awards w 2001 roku. Warto zaznaczyć, że na nagraniu tym obok Josepha Alessiego jest także silna polska obsada – nagrania dokonano z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej, Chórem Filharmonii Narodowej, Warszawskim Chórem Chłopięcym i Męskim (Warsaw Boys Choir.).
W 2007 roku wykonał Koncert na Puzon innej laureatki nagrody Pulitzera – Melindy Wagner. (Zachęcam do odsłuchania fragmentu, przeczytania recencji a jeszcze lepiej do zakupu płyty)
Od lat 90-tych XX wieku Alessi występował jako solista z orkiestrami na całym świecie. Dał się w tym czasie poznać także jako kameralista. Angażował się nie tylko w projekty z związane z muzyką poważną, ale też i jazzową. We wspomnianym już 2007 roku pojawił się na nagraniach Powrót do Sorrento wydawnictwa Naxos, Bone-a-fide Brass – na którym wraz z Imperial Brass prezentuje znakomite aranżacje standardów muzyki jazzowej.
Po dziś dzień jest aktywnym solistą. Grywa w większości muzykę romantyczną i dwudziestowieczną (przede wszystkim tonalną). Doskonale sprawdza się także jako puzonista jazzowy. W swoim repertuarze posiada utwory takich kompozytorów jak: K. Serocki, L. Grondahl, F. David, E. Ewazen, G. Ropartz, S. Sulek, A. Pryor, T. Pederson, D. Bourgeois, J. Mackey, J. Filas, R. Korsakov. Oprócz utworów napisanych na puzon Alessi ma na swoim koncie wykonania dzieł kompozytorów, którzy pisząc je raczej nie myśleli o puzonie. Należą do nich: M. Musorgsky, J. Brahms, G. Bizet, M. Verdi, G. Rossini, C. Debussy G. Gershwin, S. Rachmaninoff i wiele innych…
Posłuchajmy Visions of Light Erica Ewazena w wykonaniu Josepha oraz IU Wind Ensemble z 2003 roku.
I jeszcze Sonatina na puzon i fortepian Kazimierza Serockiego:
Alessi od 1986 roku wykłada na Julliard School of Music. Jego uczniowie zajmują wysokie stanowiska w orkiestrach w Ameryce i za granicą. Niedługo po jego dołączeniu do Julliard School zaczął regularnie występować z Julliard School Trombone Choir. Od 1999 roku prowadzi co dwa lata Alessi Seminar – warsztaty na które bardzo chętnie zjeżdżają się puzoniści z całego świata.
Gra Josepha Alessiego charakteryzuje się wyrafinowaną muzykalnością, pełnym i bogatym dźwiękiem i praktycznie brakiem ograniczeń technicznych. Można powiedzieć, że uosabia on amerykański styl, czyli czyste brzmienie i wibrację w całym rejestrze instrumentu.
Gra on obecnie na puzonie tenorowo – basowym 0,547 „B (T396-) wykonanym dla niego przez Edwards Instrument Company. We współpracy z firmą Christian Griego powstała też seria ustników sygnowana jego nazwiskiem „Griego Alessi”.
Wybrane pozycje z dyskografii:
- Mahler:Symphonie No. 3 in D Minor, New York Philharmonic, Leonard Bernstein
- Return to Sorrento, Naxos Records
- Illuminations, Joe Alessi with the University of New Mexico Wind Symphony, Summit Records DCD-367
- Four of a Kind 2, Take me out to the ball game, Joe Alessi, Blair Bollinger, Scott Hartman, and
- Mark Lawrence, Summit Records, DCD-345
- Trombonastics, Summit Records, DCD-314
- An American Celebration; Volume II’ including live recording of Rouse Concerto with the New York Philharmonic, New York Philharmonic Special Editions
- New York Legends, Joseph Alessi, Principal Trombone, New York Philharmonic, 1998, Cala Records, Ltd
- Slide Area, Joe Alessi with Jonathan Feldman (piano) 1992, Summit Records
- Fandango Joseph Alessi, Jr with Philip Smith (trumpet) of the New York Philharmonic, performed with the University of New Mexico Wind Symphony, Summit Records, DCD-271
- Four of a Kind, Music for Trombone Quartet, Joe Alessi, Blair Bollinger, Scott Hartman, and Mark Lawrence, Summit Records, DCD-123
- Beyond the End of the Century by Joseph Alessi and Jonathan Feldman (piano), Summit Records, DCD-309
- Trombones Under the Tree, Summit Records. DCD-146
- Song of Exuberance, 2001, Metro Brass
- Collage, the New York Trombone Quartet Plays!, by Joseph Alessi, Edward Neumeister, and James E. Pugh
- Bone-A-Fide Brass by Joseph Alessi and Imperial Brass, Summit Records. DCD-480
- Visions of Light with the Columbus State University Wind Ensemble, Summit Records. DCD-486
Pojawia się też na wielu innych płytach jako członek zespołów, kwartetów i orkiestr.
Źródła:
1. http://www.allmusic.com/ - Artist Biography by Robert Cummings 2. http://www.slidearea.com/ - officjalna strona Josepha Allesiego 3. http://www.trombone.net - biogram Josepha Alessiego 4. http://en.wikipedia.org - hasło Joseph Alessi 5. http://www.edwards-instruments.com/ - biogram Josepha Alessiego 6. http://www.griegomouthpieces.com/products/alessi_tenor.phpWięcej na temat: Alessi Seminar, Bone-a-fide Brass, Erica Ewazena, Georg Crumb, Griego Alessi, Joseph Alessi, koncert na puzon, Melindy Wagner, New York Philharmonic Orchestra, Star-Child, Visions of Light