Sylwetka Eugène Bozza

Eugène Bozza to autor wielu dzieł chętnie wykonywanych przez uczniów, studentów i koncertujących artystów naszych specjalności. Warto przyjrzeć mu się bliżej.

Ten francuski dyrygent i kompozytor, urodził się w roku 1905 w Nicei, a zmarł w Valenciennes w roku 1991. Jego matka, Honorine z domu Molina, była Francuzką, zaś ojciec – Włochem, stąd pewne wątpliwości, co do sposobu wymawiania nazwiska. Umberto Bozza, zawodowy skrzypek grający muzykę w kasynie, zaczął uczyć pięcioletniego syna gry na swoim instrumencie. Po wybuchu I wojny światowej rodzina przeniosła się z Francji do Włoch, gdzie Eugène zaczął studiować w rzymskim konserwatorium świętej Cecylii (skrzypce i fortepian). W roku 1919 uzyskał włoski dyplom skrzypcowy, a roku 1922, po powrocie do Francji, studiował ten instrument w paryskim konserwatorium, pod kierunkiem Eduarda Nadaud. W tej uczelni ukończył trzy kierunki – w roku 1924 otrzymał pierwszy dyplom- nagrodę (Premiers Prix) jako skrzypek. Potem został zaangażowany, jako skrzypek solista, do francuskiej orkiestry symfonicznej towarzystwa koncertów popularnych, tzw. l’orchestre Pasdeloup, rozpoczął też międzynarodową karierę solisty. Sześć lat później ukończył, u Henri Rabaud, ze znakomitym wynikiem studia dyrygenckie i został dyrygentem Baletów Rosyjskich w Monte Carlo, prowadzonych przez słynnego Sergiusza Diagilewa. Wkrótce przerwał swą karierę, by po raz trzeci powrócić na studia; w roku 1934 otrzymał Grand Prix de Rome, nagrodę dla najlepszego absolwenta kompozycji (studiował pod kierunkiem Henri Büssera).

Eugène Bozza, z chwilą rozpoczęcia studiów kompozytorskich, poświęcił się niemal całkowicie tworzeniu muzyki, czyniąc ustępstwa na rzecz dyrygowania i pedagogiki. Był szefem orkiestry paryskiej l’Opéra-Comique (w latach 1939- 1948) i przez bardzo wiele lat dyrektorem konserwatorium w Valenciennes (1950- 1975). Jest autorem wielu kompozycji symfonicznych, baletów, muzyki wokalnej, ale światową sławę zawdzięcza pisanej przez siebie muzyce kameralnej, zwłaszcza z udziałem instrumentów dętych. Można powiedzie, że Bozza praktycznie zrealizował idee Hindemitha, który także tworzył na instrumenty dęte, ale jego twórczość odbieramy dziś trochę jak pisaną z wewnętrznego przymusu, „z rozdzielnika”, gdy tymczasem dzieła Bozzy sprawiają wrażenie pisanych z potrzeby serca. Zapewne spory udział w zainteresowaniu Bozzy instrumentami dętymi miał jego nauczyciel kompozycji, Henri Büsser sam będący autorem wielu podobnych dzieł, w tym utworów na puzon. Trudno doprawdy znaleźć instrument dęty, na który Eugène Bozza nie napisałby choć jednego utworu. Ograniczę się do przedstawienia  kompozycji z udziałem instrumentów dętych blaszanych:

Trąbka / Kornet

  • Caprice No.1 na trąbkę i fortepian , Op.47 (1943)
  • Badinage na trąbkę i fortepian (1950)
  • 16 Études na trąbkę Bugle lub kornet (1950)
  • Dialogue na 2 trąbki (1954)
  • Rustiques na kornet lub trąbkę i fortepian (1955)
  • Rapsodie na trąbkę i fortepian (1957)
  • Cornettina na kornet lub trąbkę i fortepian (1965)
  • Frigariana na trąbkę i fortepian (1967)
  • 11 Études sur des modes karnatiques   na trąbkę (1972)
  • Lied na trąbkę i fortepian (1976)
  • Caprice No.2  na trąbkę i fortepian (1978)

Utwory na waltornię

  • En forêt na waltornię i fortepian (lub orkiestrę), Op.40 (1941)
  • En Irlande na waltornię i fortepian (1951)
  • Chant lointain waltornię i fortepian (1957)
  • Sur les cimes waltornię i fortepian (1960)
  • 18 Études en forme d’improvisation na waltornię (1961)
  • Entretiens na waltornię i fortepian (1974)

Utwory na puzon

  • Ballade na puzon i fortepian (1944)
  • Hommage à Bach na puzon i fortepian (1957)
  • Allegro et Final na puzon i fortepian (1953)
  • Ciaccona na puzon i fortepian (1967)
  • 11 Études sur des modes karnatiques na puzon (1972)
  • 13 Études-caprices na puzon (1956)
  • Prelude et Allegro na puzon basowy i fortepian (1953)
  • New Orleans na puzon basowy i fortepian (1962)
  • Thème varié na puzon basowy i fortepian (1957)

a także dzieło możliwe do wykonania przez puzonistę:

  • Concertino na saxhorn i fortepian (1967)

 Sakshorn Basowy

  • Allegro et finale na sakshorn basowy (lub tubę bądź puzon basowy) i fortepian (1953)
  • Prélude et allegrona sakshorn basowy (lub tubę bądź puzon basowy) i fortepian (1953)
  • Thème varié na sakshorn basowy (lub tubę bądź puzon basowy) i fortepian (1957)
  • New Orleans na sakshorn basowy (lub tubę bądź puzon basowy) i fortepian (1962)

Tuba

  • Allegro et finale na Tubę (lub sakshorn basowy bądź puzon basowy) i fortepian (1953)
  • Prélude et allegro na Tubę (lub sakshorn basowy bądź puzon basowy) i fortepian  (1953)
  • Thème varié  na Tubę (lub sakshorn basowy bądź puzon basowy) i fortepian  (1957)
  • New Orleans  na Tubę (lub sakshorn basowy bądź puzon basowy) i fortepian  (1962)

Muzyka kameralna

  • Sonantine na kwintet dęty blaszany
  • Bis na 2 trąbki, puzon i tubę (1963)
  • Suite Na kwartet waltorniowy (1952)
  • Trois Pièces, na kwartet puzonowy lub trzy puzony i tubę (1964)
  • Giration na kwintet blaszany (1967)
  • Suite française na kwintet blaszany (1967)
  • Suite [No.2] na kwintet blaszany (1967)
  • Trilogie na kwintet blaszany (1969)
  • Quatre mouvements na septet dęty (flet, obój, klarnet, fagot, waltornię, trąbkę i puzon)  (1970)
  • Quatre esquisses na trąbkę i puzon (1974)
  • Prélude et chaconne na 3 trąbki, 4 rogi, 3 puzony, tubę, kotły, wielki bęben i gong (1976)
  • Trois essais na puzon i perkusję (1977)
  • Trois mouvements na 2 trąbki (lub kornety)), róg, puzon i tubę (1979)
  • Trois pièces na septet blaszany (2 trąbki, waltornię, 3 puzony i tubę) (1985)


Trochę to może dziwne, ale tak popularny kompozytor jak Eugène Bozza nie dostąpił zaszczytu znalezienia się w nowo (i długo…) wydawanej Encyklopedii Muzycznej PWM, nawet w jej suplemencie. Znajdziemy tam natomiast, nic tym sympatycznym artystom nie ujmując, Hannę Banaszak i Jacquesa Brela…

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?