Rozwój artystyczny dzięki orkiestrze

Orkiestry młodzieżowe mogą być pomocne w rozwoju artystycznym. Liczba miejsc w tych najlepszych (Verbier, Mahler, Tanglewood) jest ograniczona i nawet jeśli nie uda się do nich dostać, to udział w przesłuchaniu na pewno zaprocentuje.

Celem kształcenia instrumentalistów jest przygotowanie do pracy w charakterze muzyka orkiestrowego, kameralisty, pedagoga, a w szczególnych przypadkach – solisty. W akademiach muzycznych zajęcia ze studiów orkiestrowych często traktowane są marginalnie – zarówno przez pedagogów, jak i przez studentów.

Akademie rzadko są przystosowane do wymogów orkiestr w Unii Europejskiej, a studenci zamiast skoncentrować się na perfekcyjnym przygotowaniu najważniejszych partii orkiestrowych, zmuszani są do przegrywania niepotrzebnych tutti. Przesłuchania do profesjonalnych zespołów na Zachodzie wykorzystują głównie orkiestrówki zawarte w podręcznikach dostępnych w wydawnictwie Petersa (Lipsk) lub Schotta.

Studia instrumentalne nie zawsze pozwalają na zdobycie wystarczającej praktyki orkiestrowej. Wiąże się to z dużą liczbą studentów i stosunkowo rzadkimi projektami orkie­s­trowymi. Alternatywą mogą być orkiestry młodzieżowe, których jest na świecie kilkanaście. Materiał wymagany na przesłuchaniach często pokrywa się z wymaganiami profesjonalnych zespołów, a poziom niektórych z nich jest bardzo wysoki (Verbier, Mahler, Tanglewood). Inną opcją są Akademie Orkiestrowe przy najważniejszych orkiestrach, na przykład Karajan-Akademie w Berlinie lub studia podyplomowe w NRW Orchesterzentrum w Dortmundzie.

UBS Verbier Festival Orchestra

Należy do ścisłej czołówki orkiestr młodzieżowych. Powstała w 2000 roku i składa się z muzyków w wieku od 17 do 29 lat z 30 krajów całego świata. Aby się do niej dostać, należy wziąć udział w przesłuchaniu, na przykład w Wiedniu, Kolonii, Brukseli czy Londynie. Przesłuchania te odbywają się od października do stycznia każdego roku. W lipcu i sierpniu wybrani muzycy pracują w szwajcarskim Verbier pod kierunkiem członków orkiestry The Metropolitan Opera z Nowego Jorku, a w listopadzie udają się na światowe tournée. Zespołem tym dyrygowali między innymi: James Levine, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnanyi, Charles Dutoit, Daniel Gatti, Neeme Järvi, Kurt Masur, Zubin Mehta, Kent Nagano, Mścisław Rostropowicz, Wolfgang Sawallisch, Yuri Temirkanov. Orkiestra zapewnia pełne stypendium i zwraca koszty podróży.

Gustav Mahler Jugendorchester (GMJO)

Powstała w 1986 roku z inicjatywy jej obecnego dyrektora muzycznego – Claudio Abbado. Jej członkami są młodzi muzycy w wieku do 25 lat z wszystkich krajów europejskich. Przesłuchania odbywają się od października do grudnia w wybranych miastach (Wiedeń, Salzburg, Warszawa, Berlin, Londyn). Członkowie orkiestry spotykają się na próbach w Monachium, Wiedniu, Paryżu lub Bolzano, a następnie wyjeżdżają na tournée wielkanocne i letnie. Uczestnicy, otrzymujący pełne stypendia, mogą pracować pod okiem najwybitniejszych dyrygentów. W ostatnich latach byli to: Claudio Abbado, Marc Albrecht, Serge Baudo, Pierre Boulez, Semyon Bychkov, Riccardo Chailly, Peter Eötvös, Iván Fischer, Daniele Gatti, Michael Gielen, Bernard Haitink, Manfred Honeck, Mariss Jansons, Neeme Järvi, James Judd, Sir Neville Marriner, Ingo Metzmacher, Kent Nagano, Seiji Ozawa i Franz Welser-Möst.

European Union Youth Orchestra

Jest orkiestrą przeznaczoną dla młodych muzyków w wieku od 14 do 24 lat, pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Orkiestra powstała w 1978 roku, a jej obecnym dyrektorem artystycznym jest Władimir Aszkenazi. Przesłuchania odbywają się od stycznia do marca, między innymi w Polsce. Informacji udziela Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W bieżącym roku orkiestra spotyka się na próbach w Garmisch-Partenkirchen, a następnie odbywa wiosenne i letnie tournée pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak Władimir Aszkenazi, Sir Collin Davies i Herbert Blomstedt.

Jeunesses Musicales World Orchestra (JMWO)

Jest orkiestrą młodzieżową, skupiającą muzyków z całego świata. Powstała w roku 1970 z inicjatywy Kanadyjczyka – Gilles’a Lefevbre. W 1996 roku UNESCO uhonorowało ją prestiżowym tytułem – Artysta dla Pokoju. Obecnie ma swoją siedzibę w Comunitat Valenciana w Hiszpanii. Od 2005 roku jej dyrektorem artystycznym jest Josep Vincent. Orkiestra przeznaczona jest dla muzyków w wieku od 18 do 28 lat, bez ograniczeń narodowościowych. Aby się do niej dostać, należy przesłać nagranie DVD lub VHS z repertuarem zgodnym z wymogami kwalifikacyjnymi. W lecie i zimie odbywają się tournée, a muzycy otrzymują pełne stypendia. Zespołem tym dyrygowali między innymi: Zubin Mehta, Leonard Bernstein, Michael Tilson-Thomas, Serge Baudo, Lawrence Foster, Walter Weller, Hiroyuki Iwaki, Eduardo Mata, Jeffrey Tate, Vernon Handley, Charles Dutoit, Michel Tabachnik, Antonio Pappano, En Shao, Bobby McFerrin, Daniel Harding, Yuri Temirkanov, Kent Nagano, Yakov Kreizberg, Michael Tilkin, Kurt Masur, Franz-Paul Decker.

Akademia orkiestrowa

W 1987 roku z inicjatywy Leonarda Bernsteina powstała Akademia Orkiestrowa przy Schleswig Holstein Music Festival. Ma swoją siedzibę w niemieckim Salzau, w pobliżu Kilonii (Kiel). Przesłuchania do orkiestry odbywają się zimą w 31 miastach na całym świecie. Orkiestra oferuje pełne stypendium i zwrot kosztów podróży. Muzycy spotykają się na próbach oraz podczas tournée każdego roku w lipcu i sierpniu. Mają okazję pracować pod okiem światowej sławy dyrygentów, między innymi Christopha Eschenbacha i Ivána Fischera.

Pacific Music Festival

W japońskim Sapporo ma swoją siedzibę Pacific Music Festival. Orkiestra festiwalowa powstała w 1990 roku dzięki Leonardowi Bernsteinowi. Zajęcia prowadzą tam członkowie Filharmonii Berlińskiej i Wiedeńskiej. Muzycy mieszczą się w przedziale wiekowym od 18 do 29 lat. Przesłuchania do orkiestry odbywają się między innymi w Kolonii, Berlinie, Londynie i Wiedniu. Istnieje również możliwość nadesłania nagrania w zamian za przesłuchanie na żywo. Zakwalifikowani muzycy otrzymują pełne stypendium i bilet lotniczy do Japonii. Festiwal trwa około czterech tygodni i odbywa się w lipcu. W roku 2007 dyrygują: Riccardo Mutti, Philippe Jordan i Andrey Boreyko.

Młoda Filharmonia Monachijska

Orkiestrą przeznaczoną dla studentów jest założona w 1996 roku Młoda Filharmonia Monachijska (Junge Münchner Philharmonie – JMPH). Przesłuchania odbywają się w Niemczech i Austrii, ale w ostatnich latach grali w niej muzycy z 25 krajów. Ważniejsze projekty orkies­try to produkcje muzyczne w ramach Festiwalu Carl Orff in Andechs, Letnia Akademia Kloster Seeon, mistrzowskie kursy symfoniczne pod batutą Sir Collinsa Davies’a, Zubina Mehty i Esa-Pekki Salonena oraz projekty muzyki kameralnej. Dyrektorem artystycznym jest Mark Mast.

Europejska Orkiestra i Akademia Bacha

European Philharmonic Orchestra powstała w 1990 roku z inicjatywy Lorda Yehudi Menuhina. Jej pierwotna nazwa to Młoda Filharmonia Austriacka, a jednym z miast organizujących przesłuchania jest Kraków. Orkiestra ma swoją siedzibę w Tyrolu, a zajęcia odbywają się każdego roku w sierpniu. Uczestnicy otrzymują pełne stypendium i wyjeżdżają na europejskie tournée. Zespołem dyryguje Peter Jan Marthe.

W Austrii organizowane są przez Międzynarodowy Instytut Orkiestrowy Atteragau dwutygodniowe kursy. Warsztaty te przeznaczone są dla młodych muzyków w wieku od 18 do 28 lat. W roku 2007 dyrygentem będzie Christoph Eschenbach. Uczestnicy otrzymują pełne stypendium, a ich wyboru dokonuje komisja złożona z muzyków Wiener Philharmoniker.

Internationale Bachakademie Stuttgart, dzięki Helmutowi Rillingowi, od roku 2001 organizuje Festivalensemble Stuttgart – zespół, który skupia muzyków w wieku od 18 do 30 lat. Przesłuchania przeprowadzane są w wielu mias­tach świata, między innymi w Berlinie, Krakowie, Wiedniu i Budapeszcie. Istnieje również możliwość przysłania nagrania CD lub DVD. Tournée poprzedzają próby odbywające się w południowych Niemczech. Muzycy otrzymują pełne stypendia.

Orkiestra z Lucerny

Zespołem specjalizującym się w muzyce współczesnej jest Lucerne Festival Academy Orchestra. Jego dyrygentem jest Pierre Boulez, a zajęcia prowadzą muzycy Ensemble Intercontemporain. Limit wiekowy określono na 28 lat. Kandydaci mogą ubiegać się o przyjęcia poprzez przesłuchanie w Paryżu lub nadesłanie nagrania z repertuarem podanym przez organizatorów. Uczestnicy otrzymują pełne stypendia.

Również w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie istnieją orkiestry młodzieżowe, między innymi Tanglewood Music Centre przy Bostońskiej Orkiestrze Symfonicznej, Chicago Civic Orchestra przy Chicago Symphony, Music Academy of the West w Santa Barbara, New World Symphony na Florydzie, Hot Springs Festival Orchestra czy Banff Music Festival Orchestra.

Rozwój artystyczny dzięki orkiestrze

W zrobieniu kariery muzyka orkiestrowego najbardziej mogą pomóc właśnie Akademie Orkiestrowe. Studia takie trwają dwa lata i składają się z lekcji indywidualnych u członków orkiestry oraz praktyki polegającej na uczestniczeniu w projektach orkiestry. W ten sposób młodzi muzycy mają okazję zdobywać praktykę w najlepszych zespołach, na przykład studenci Akademii Karajana w Berlinie grają w Berliner Philharmoniker. Inne duże orkiestry w Niemczech również oferują takie studia.

Od niedawna w Dortmundzie działa NRW Orchesterzentrum. Oferuje ono dwuletnie studia podyplomowe w zakresie praktyki orkiestrowej. Kandydaci muszą mieć dyplom ukończenia studiów wyższych z minimalną oceną: dobry (w systemie niemieckim 2,0). Orchesterzentrum jest wspólną ideą czterech wyższych szkół muzycznych regionu Północnej Nadrenii-Westfalii (Kolonia, Essen, Detmold, Düsseldorf). Przed przystąpieniem do egzaminu wstępnego trzeba skontaktować się z jednym z pedagogów z tych właśnie uczelni i uzyskać zaświadczenie potwierdzające chęć zapewnienia studentowi lekcji indywidualnych. Zajęcia w Dortmundzie to przede wszystkim orkiestra, ale również przygotowanie do przesłuchań i trening psychologiczny.

Orkiestry młodzieżowe mogą być pomocne w rozwoju artystycznym. Liczba miejsc w tych najlepszych (Verbier, Mahler, Tanglewood) jest ograniczona i jeśli nawet nie uda się do nich dostać, to udział w przesłuchaniu na pewno zaprocentuje. Orkiestry często tworzą listy rezerwowe dla kandydatów, którzy spełniają wymogi zespołu, ale z braku miejsc nie mogą być zaangażowani.

 

Krzysztof Kaczka – flecista, członek orkiestr młodzieżowych: Junge Münchner Philharmonie, Hot Springs Festival Orchestra, Banff Festival Orchestra, zdał również egzaminy do UBS Verbier, GMJO, JMWO, European Philharmonic i Music Academy of the West
Więcej na temat: orkiestra młodzieżowa

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?