Popraw swój dźwięk dzięki urządzeniu BERP

Każdy nauczyciel powie ci, że podstawą dobrego dźwięku na instrumencie jest umiejętność uzyskania dobrze brzmiącej, swobodnej wibracji na ustniku. Gra na ustniku jest najprostszym ćwiczeniem na świecie, ale gdy następnie podczas gry na instrumencie dołożymy do tego palcowanie któremu musimy poświęcić równie tyle uwagi, to nasza uwaga zaczyna być rozproszona.  Tu z pomocą przyjdzie „Buzz Extension and Resistance Piece” (BERP) czyli urządzenie do kontroli wibracji. BERP pozwala w jednej chwili ćwiczyć wibrację oraz palcowanie.

Urządzenie montuje się na rurce ustnikowej instrumentu co pozwala grającemu na łatwe przełączanie się między ćwiczeniem na ustniku i grą na instrumencie. Jest wiele innych urządzeń dostępnych na rynku, które spełniają podobną funkcję, ale tylko BERP daje się zainstalować bezpośrednio do instrumentu. Dzięki temu możesz ćwiczyć na ustniku w tej samej pozycji w jakiej grasz na instrumencie, pozwalając w tym samym momencie połączyć ćwiczenie na ustniku z synchronizacją ruchową (palcowaniem bez realnej gry na instrumencie).

Podsumowując, BERP jest małym, sprytnym urządzeniem wykonanym z małej ilości plastiku, które gdy używane podczas codziennych ćwiczeń może dokonać wielkiej zmiany w dźwięku i technice, pozwalając młodemu adeptowi trąbki, waltorni, puzonu czy tuby częściej skupić się na ćwiczeniach na ustniku, i nauczyć się uważnie słuchać jakości wibracji. To jeden z podstawowych przyrządów metodycznych,  jakie każdy uczeń i student powinien mieć w swoim futerale.

Ćwiczenia z BERPEM

  1. Zamocuj urządzenie na rurce ustnikowej. Wydobądź dźwięk na instrumencie. Przełóż ustnik do urządzenia BERP i zacznij grać glisando.
  2. Zagraj ponownie glisando, tym razem używając wentyli lub suwaka aby imitować wydobywane dźwięki. Upewnij się, że od początku do końca ćwiczenia twója wibracja ma taką samą barwę. Popraw dźwięk jeśli pojawia się w nim szum powietrza podczas gry w górę lub w dół.
  3. Gdy osiągniesz już zadowolający rezultat, zagraj to samo ćwiczenie na instrumencie, używając tej samej energii jakiej użyłeś do uzyskania dobrego dźwięku na BERPIE. Twoje zadęcie powinno być luźne i zrelaksowane, aby uzyskać dźwięk pełen alikwotów. Zawsze ćwicz na zmianę na urządzeniu i na następnie na instrumencie aby poprawić intonację i wzmocnić swoje zadęcie.

Przykładowe ćwiczenie które należy grać zarówno na ustniku jak i na instrumencie.

Więcej na temat: B.E.R.P, BERP, dźwięk, Puzon, róg, Trąbka, Tuba, ustnik, waltornia, wibracja

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone.

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?