Dobrze grać – jakie to proste…

Poniżej znajdziesz kilka subiektywnych wskazówek i pomysłów, które mogą Ci pomóc dobrze grać. Czerp z tego do woli. Skrytykuj jeśli się z czymś nie zgadzasz, dodaj coś, jeśli uważasz, ze istotne elementy zostały pominięte. Bez dalszych zbędnych wstępów oto wskazówki:

1 . Dbaj o muzykalność

Wiele osób grających na instrumentach dętych ćwicząc zapomina o muzykalności. Skupiając się na wysokich dźwiękach, czy głośnym graniu muzycy często zapominają, że to nie te elementy interesują większość słuchaczy. Nawet sprawność techniczna, gdy nie idzie w parze z muzykalnością może przestać być interesująca. Warto też pamiętać o tym, że granie wysokie i głośne interesuje tylko mały ułamek spośród wszystkich słuchaczy. Z drugiej strony muzykalne wykonanie nawet prostych melodii może dostarczyć słuchaczom przyjemnych wrażeń. Granie muzyczne jest zawsze interesujące, nie ważne kto słucha. Maynard Ferguson potrafił grać wysoko i głośno ale zawsze robił to muzycznie!

Tak więc kiedy ćwiczycie długie nuty, gamy, przedęcia etiudy itp. to zwracajcie uwagę na muzykalność – to da wam większe poczucie celu podczas ćwiczenia i pomoże wam grać naturalnie, muzycznie na występach.

2. Słuchaj i inspiruj się

Umiejętność słuchania przydaje się w każdej dziedzinie życia. W muzyce jest to podstawa. Słuchaj siebie, słuchaj innych.
Gdy słuchasz siebie – możesz ocenić, ale przede wszystkich kontrolować swoją grę. To sprzężenie zwrotne, mechanizm kontroli i kreowania muzyki. Jeśli siebie nie słuchasz, to masz niewielki wpływ na tę kreację.  Słuchaj się nie tylko podczas grania. Nagrywaj się i porównuj swoje odczucia. Postrzeganie rzeczy z punktu widzenia twórcy i odbiorcy to mogą być dwie różne sprawy. Subiektywne doznania, emocje towarzyszące graniu mogą zaburzyć Twoją percepcję. Dlatego nagrywaj się i potem odsłuchuj. W ten sposób uzbroisz się w kolejny mechanizm kontroli i podnoszenia swoich umiejętności.

Słuchaj jak grają inni. Słuchaj nie tylko tych grających na Twoim instrumencie. Słuchaj innych muzyków, muzyki przez nich kreowanej. Zwracaj uwagę na barwę, muzykalność, sposób prowadzenia fraz, artykulację, interpretację. Określ co Ci się podoba, co nie. Zadaj sobie pytanie dlaczego? Możesz się dzięki temu wiele nauczyć. Możesz wyciągnąć wnioski, lepiej uświadomić sobie co i jak chcesz grać. Zastosuj te wzorce podczas swojego ćwiczenia.

Słuchaj wreszcie tego co mówią inni. Mogą Ci wiele powiedzieć i o Twojej grze i o tym jak oni sami radzili sobie z własnymi problemami. Zachowaj dystans, ale korzystaj z tej wiedzy.

3. Korzystaj z dostępnych technologii – także z tych najprostszych.

Metronom, tuner, lustro, kamera, dyktafon, komputer, ring, berp, antydocisk.  Te narzędzia nie zagrają za Ciebie, ale odpowiednio wykorzystane pomogą Ci dostrzec błędy i je skorygować. Nie stań się ich niewolnikiem, ale po prostu wykorzystuj je do swoich celów.

  • Metronom: pomoże Ci utrzymać się tempie. Pomoże Ci też określić samo tempo.
  • Tuner: pomoże Ci zadbać o intonację. Pamiętaj jednak, że najlepszym tunerem powinno być Twoje ucho. Innymi prawami rządzą się granie solo a innymi granie w zespole. Miej tego świadomość.
  • Lustro: podpowie Ci czy masz problemy z postawą. Może pomóc w kontroli zadęcia. Jeśli coś w lustrze wygląda na nienaturalne, nieprzyjemne, to zapewne takie jest. Pomyśl o przyczynach, być może robisz coś źle.
  • Dyktafon: pozwoli Ci się usłyszeć z perspektywy słuchacza
  • Kamera: pozwoli Ci dodatkowo zobaczyć się z perspektywy słuchacza i obserwatora
  • Komputer, smartfon: zapewne może połączyć zalety wszystkich poprzednich narzędzi, plus wiele innych zastosowań.
  • Ring, berp, antydocisk, kartka papieru, płomień świeci, ołówek te i wiele innych narzędzi mogą pomóc Ci skupić się na elementach aparatu gry. Skontrolować je, skorygować. Nie przesadzaj z nimi, ale po prostu mądrze wykorzystuj.

4. Przygotuj się –  szczególnie gdy pracujesz z innymi.

Gdy idziesz na próbę – bądź przygotowany. Bądź pewien że znasz repertuar i wszystkie trudne fragmenty, które znajdują się w utworze.
Sprawdź czy zabrałeś ołówek, nuty, odpowiednie tłumiki, czy w końcu właściwy instrument.

Gdy zabierasz się za ćwiczenie – też się przygotuj. Zadbaj o to by inne sprawy Cię nie rozpraszały. Przygotuj instrument, wyznacz cel. Zaplanuj swój czas z instrumentem. Odpowiedz sobie na pytania o to co chcesz dziś osiągnąć. Znajdź trudności i przypisz im priorytety. Podziel pracę na etapy. Mniejsze cele.  Określ przybliżony czas, przerwy.
Odpowiednie przygotowanie sprawi, że Twoja praca będzie bardziej efektywna. Osiągniesz więcej, mniej się przy tym męcząc i irytując.

5. Ćwicz – odpowiednio dużo, systematycznie i konsekwentnie.

Od tego ile ćwiczysz – ważniejsze chyba jest to jak ćwiczysz. Ćwiczenie to proces, który ma prowadzić do jakiegoś celu. Jeśli nie wiesz jaki to cel, to trudno będzie Ci osiągnąć dobre rezultaty. W Twoją pracę wkradnie się chaos i w konsekwencji stracisz sporo cennego czasu. Definiuj więc cele. Nazywaj je. Określ drogę, która Cię do nich doprowadzi. Jeśli sam nie potrafisz tego określić poproś o pomoc swego mistrza, kolegę, kogoś bardziej doświadczonego.  Znacznie łatwiej będzie mu pomóc Ci jeśli będziesz wiedzieć czego potrzebujesz.

6. Ciesz się graniem – to w końcu ma być przyjemność.

Bez uczucia radości praca z instrumentem stanie się dla Ciebie przykrą koniecznością. Staraj się więc dobrze bawić,  mieć przyjemność z tego co robisz. Sam proces postrzegaj jako nagrodę. Nawet, gdy coś nie wychodzi. To w końcu w Twojej głowie rodzi się i Twój sukces i Twoja porażka.

536 odsłon
Więcej na temat: ćwiczenie, dyktafon, kamera, lustro, metronom, Puzon, Trąbka, Tuba, waltornia

Polub nas na Facebooku

Uwaga: Przeglądając stronę akceptujesz naszą Politykę Prywatności BRASSerwis.pl 2001 - 2017 Wszystkie prawa zastrzeżone.

Ten sklep jest w wesji Beta. Wszystkie problemy z funkcjonowaniem należy zgłaszać pod mailem [email protected] Zamknij

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

lub     

Nie pamiętasz hasła ?

lub

Create Account